Ohjeiden otokset : Yhteneväisyyksiä ja erikoispiirteitä ohjeistusvideoiden kuvallisessa kerronnassa
Määttä, Riku (2018)
Määttä, Riku
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805239864
Tiivistelmä
Nykyään kaikkeen löytyy vastaus internetistä. Internetistä voi löytää myös apua ja ohjeistusta lähes mihin tahansa, ja yhä enenevissä määrin videomuodossa. Ohjeistusvideot tarjoavat ihmisille mahdollisuuden saada ohjeistusta yhtä aikaa tekstin, äänen ja liikkuvan kuvan muodossa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ohjeistusvideoiden kuvallista kerrontaa ja etsiä ominaispiirteitä ja yhtäläisyyksiä eri aihepiirien ohjeistusvideoista. Tutkimusta varten on koottu videoita viidestä eri aihepiiristä: ohjelmistot, ruoka, pyörän renkaan vaihtaminen, äänestäminen ja vaalit sekä säästäminen. Videoita kerättiin taustoiltaan erilaisilta toimijoilta, jotta tuloksiin saataisiin hajontaa. Videot on purettu tutkielmassa auki ja niitä on analysoitu audiovisuaalisen alan termistöä käyttäen. Lopuksi analyysin tulokset on koottu yhteen aihepiireittäin ja etsitty yhteneväisyyksiä tai erikoispiirteitä videoiden kuvallisesta kerronnasta.
Tutkimuksen perusteella jokaisen aihepiirin videoista pystyttiin nostamaan esiin muutamia erikoispiirteitä ja yhteneväisyyksiä. Tuloksien perusteella voidaan myös olettaa, että saman aihepiirin ohjeistusvideoista löytyy samankaltaisuuksia kuvallisessa kerronnassa, myös aihepiireissä, joita ei tässä tutkielmassa käsitelty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella ohjeistusvideoiden kuvallista kerrontaa ja etsiä ominaispiirteitä ja yhtäläisyyksiä eri aihepiirien ohjeistusvideoista. Tutkimusta varten on koottu videoita viidestä eri aihepiiristä: ohjelmistot, ruoka, pyörän renkaan vaihtaminen, äänestäminen ja vaalit sekä säästäminen. Videoita kerättiin taustoiltaan erilaisilta toimijoilta, jotta tuloksiin saataisiin hajontaa. Videot on purettu tutkielmassa auki ja niitä on analysoitu audiovisuaalisen alan termistöä käyttäen. Lopuksi analyysin tulokset on koottu yhteen aihepiireittäin ja etsitty yhteneväisyyksiä tai erikoispiirteitä videoiden kuvallisesta kerronnasta.
Tutkimuksen perusteella jokaisen aihepiirin videoista pystyttiin nostamaan esiin muutamia erikoispiirteitä ja yhteneväisyyksiä. Tuloksien perusteella voidaan myös olettaa, että saman aihepiirin ohjeistusvideoista löytyy samankaltaisuuksia kuvallisessa kerronnassa, myös aihepiireissä, joita ei tässä tutkielmassa käsitelty.