Asiakaslähtöinen hoitaja : kirjallisuuskatsaus
Jokela, Mervi; Meriläinen, Heidi (2008)
Jokela, Mervi
Meriläinen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071022
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyyttä on tutkittu paljon ja on todettu, että asiakaslähtöisyydellä on positiivinen vaikutus muun muassa asiakastyytyväisyyteen, asiakkaiden voimaantumiseen, hyvinvointiin, hoitoon sitoutumiseen, hoidon laatuun, henkilökunnan voimaantumiseen ja työtyytyväisyyteen. Samalla on kuitenkin huomattu, että asiakaslähtöisyys toteutuu valitettavan heikosti, eikä henkilökunnalla ole riittäviä valmiuksia ja menetelmiä asiakaslähtöisyyteen ja sen toteuttamiseen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aikaisemmin tehtyjen tutkimusten pohjalta asiakaslähtöisen hoitajan ominaisuuksia sekä asiakkaan että hoitajan näkökulmasta. Tutkimus on osa Asiakaslähtöinen osaaminen -projektia Suomessa ja Virossa.
Menetelmänä käytettiin sovellettua systemoitua kirjallisuuskatsausta ja induktiivista sisällön analyysia. Kirjallisuuskatsaukseen haettiin tutkimuksia kansainvälisistä hoitoalan tietokannoista sekä käsihaulla.
Tulokset osoittavat, että asiakaslähtöinen hoitaja on empaattinen, kohtelee asiakkaita tasa-arvoisina sekä itseensä että toisiin potilaisiin nähden, käyttää omaa persoonaansa työvälineenään, omaa hyvät vuorovaikutustaidot ja toimii yhteistyössä asiakkaiden ja heidän omaistensa kanssa. Hän on ammattilainen, jolla on hyvät teoriatiedot sekä tekniset taidot. Hän informoi potilasta hoitoon liittyvistä asioista ja varmistaa, että tulee ymmärretyksi. Asiakaslähtöinen hoitaja tukee asiakkaan itsevaltaistumista ottamalla asiakkaan osalliseksi päätöksentekoon ja huolehtimalla
itsemääräämisoikeuden toteutumisesta. Lisäksi hän on joustava, luotettava, suunnitelmallinen, tulevaisuuteen suuntautunut, kunnioittava ja sitoutunut työhönsä. Ennen muuta asiakaslähtöinen hoitaja kohtelee asiakkaita oikeudenmukaisesti ja yksilöinä koko ajan noudattaen korkeatasoista ammattietiikkaa.
Johtopäätöksenä voimme sanoa, että asiakaslähtöiseltä hoitajalta vaaditaan jopa täydellisyyttä. Ollakseen asiakaslähtöinen hoitaja täytyy tuntea itsensä hyvin, olla jatkuvasti valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseään. Tärkeintä on kuitenkin yrittää parhaansa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aikaisemmin tehtyjen tutkimusten pohjalta asiakaslähtöisen hoitajan ominaisuuksia sekä asiakkaan että hoitajan näkökulmasta. Tutkimus on osa Asiakaslähtöinen osaaminen -projektia Suomessa ja Virossa.
Menetelmänä käytettiin sovellettua systemoitua kirjallisuuskatsausta ja induktiivista sisällön analyysia. Kirjallisuuskatsaukseen haettiin tutkimuksia kansainvälisistä hoitoalan tietokannoista sekä käsihaulla.
Tulokset osoittavat, että asiakaslähtöinen hoitaja on empaattinen, kohtelee asiakkaita tasa-arvoisina sekä itseensä että toisiin potilaisiin nähden, käyttää omaa persoonaansa työvälineenään, omaa hyvät vuorovaikutustaidot ja toimii yhteistyössä asiakkaiden ja heidän omaistensa kanssa. Hän on ammattilainen, jolla on hyvät teoriatiedot sekä tekniset taidot. Hän informoi potilasta hoitoon liittyvistä asioista ja varmistaa, että tulee ymmärretyksi. Asiakaslähtöinen hoitaja tukee asiakkaan itsevaltaistumista ottamalla asiakkaan osalliseksi päätöksentekoon ja huolehtimalla
itsemääräämisoikeuden toteutumisesta. Lisäksi hän on joustava, luotettava, suunnitelmallinen, tulevaisuuteen suuntautunut, kunnioittava ja sitoutunut työhönsä. Ennen muuta asiakaslähtöinen hoitaja kohtelee asiakkaita oikeudenmukaisesti ja yksilöinä koko ajan noudattaen korkeatasoista ammattietiikkaa.
Johtopäätöksenä voimme sanoa, että asiakaslähtöiseltä hoitajalta vaaditaan jopa täydellisyyttä. Ollakseen asiakaslähtöinen hoitaja täytyy tuntea itsensä hyvin, olla jatkuvasti valmis oppimaan uutta ja kehittämään itseään. Tärkeintä on kuitenkin yrittää parhaansa.