Hoitotarvikkeiden kiireellisten tuotepuutosten uuden toimintamallin luominen
Turtia, Kerttu (2018)
Turtia, Kerttu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229387
Tiivistelmä
Kehittämishanke tehtiin julkisia hankintoja toteuttavaan yhteishankintayksikköön, joka kilpailuttaa sairaanhoitotarvikkeita, ja -laitteita, sekä hoitopalveluita. Kehittämishankkeen tavoitteena oli luoda uusi toimintamalli koskemaan kohdeorganisaatiossa esiintyviä kiireellisiä tuotepuutoksia. Kehittämishankkeen lähtökohtana oli selvittää nykytila kiireellisten tuotepuutosten toimintamallin osalta ja tunnistaa siinä esiintyvät kehittämiskohteet. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda konkreettisia kehittämismenetelmiä ja niiden pohjalta uusi toimintamalli.
Kehittämishanke rajattiin koskemaan ainoastaan hoitotarviketuoteryhmää. Tämän lisäksi hanke rajattiin koskemaan ainoastaan kiireellisiä tuotepuutoksia. Kiireellisillä tuotepuutoksilla on suuri merkitys kohdeorganisaation asiakastyytyväisyyden kannalta. Niillä on myös yhteys kohdeorganisaation hankintastrategian toteutumiselle ja yhteishankintayksikön toiminnalle.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja mittareita. Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys muodostui tilaus-toimitusketjun hallinnasta ja kehittämisestä, sekä lean teorioista. Kehittämishanke toteutettiin lean ajattelun mukaisesti prosessin parantamiseksi ja tueksi jatkuvalle kehittämiselle.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi uusi, tehokas kiireellisten tuotepuutosten toimintamalli, joka otettiin käyttöön kohdeorganisaatiossa. Uusi toimintamalli sisältää onnistumista kuvaavat mittarit.
Kehittämishankkeessa onnistuttiin, sillä sille asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämishankkeen tuloksena syntyneen uuden toimintamallin ansioista sidosryhmien välinen toiminta parantui ja resursseja ydintoimintoihin vapautui. Kiireellisten tuotepuutosten määrä väheni uuden toimintamallin käyttöönoton jälkeen. Kehittämishankkeen vaikutuksesta myös ymmärrys jatkuvan kehittämisen tärkeydestä kasvoi. Jatkokehitysideoiden osalta kehittämishankkeessa päädyttiin toimittajien toimitusvarmuuden kehittämiseen ja mittaamiseen sekä asiakaspalvelun laadun seuraamiseen.
Kehittämishanke rajattiin koskemaan ainoastaan hoitotarviketuoteryhmää. Tämän lisäksi hanke rajattiin koskemaan ainoastaan kiireellisiä tuotepuutoksia. Kiireellisillä tuotepuutoksilla on suuri merkitys kohdeorganisaation asiakastyytyväisyyden kannalta. Niillä on myös yhteys kohdeorganisaation hankintastrategian toteutumiselle ja yhteishankintayksikön toiminnalle.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja mittareita. Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys muodostui tilaus-toimitusketjun hallinnasta ja kehittämisestä, sekä lean teorioista. Kehittämishanke toteutettiin lean ajattelun mukaisesti prosessin parantamiseksi ja tueksi jatkuvalle kehittämiselle.
Kehittämishankkeen tuloksena syntyi uusi, tehokas kiireellisten tuotepuutosten toimintamalli, joka otettiin käyttöön kohdeorganisaatiossa. Uusi toimintamalli sisältää onnistumista kuvaavat mittarit.
Kehittämishankkeessa onnistuttiin, sillä sille asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämishankkeen tuloksena syntyneen uuden toimintamallin ansioista sidosryhmien välinen toiminta parantui ja resursseja ydintoimintoihin vapautui. Kiireellisten tuotepuutosten määrä väheni uuden toimintamallin käyttöönoton jälkeen. Kehittämishankkeen vaikutuksesta myös ymmärrys jatkuvan kehittämisen tärkeydestä kasvoi. Jatkokehitysideoiden osalta kehittämishankkeessa päädyttiin toimittajien toimitusvarmuuden kehittämiseen ja mittaamiseen sekä asiakaspalvelun laadun seuraamiseen.