Itä-Suomen musiikkioppilaitosten yhteinen sinfoninen puhallinorkesteriprojekti : Välineitä verkostoitumiseen ja orkesterisoiton kehittämiseen
Viinisalo, Taina (2018)
Viinisalo, Taina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229644
Tiivistelmä
Orkesterisoitto voi tarjota nuorelle soittajalle vahvan kokemuksen, joka parhaimmillaan toimii kantavana voimana läpi soittoharrastuksen. Tätä mahdollisuutta ei kuitenkaan kaikilla pienten musiikkiopistojen oppilailla ole. Muusikkoudesta jää tällöin puuttumaan oleellisia taitoja, eivätkä nuoret soittajat pääse osalliseksi yhteisöllisyydestä, jolla on vahva vaikutus sisäisen motivaation syntyyn.
Carelian Winds-projektini avulla halusin tarkastella onnistuisiko maakunnan oppilaitoksille kehittää yhteisen orkesteritoiminnan malli, jolla orkesterisoitto mahdollistuisi säännöllisesti varsinkin oppilaitosten edistyneimmille puhallinsoittajille. Mitä tämän kaltainen yhteistyö edellyttää ja mitkä ovat ratkaisevia tekijöitä siinä onnistumiseen? Syvennyin aiheeseen järjestämällä Itä-Suomen musiikkioppilaitosten yhteisen sinfonisen puhallinorkesteriprojektin, jossa toimin itse kapellimestarina asettaen myös orkesterinjohtajana kehittymisen tutkimuksen kohteeksi. Orkesteriin osallistui soittajia kolmesta oppilaitoksesta.
Keräsin aineistoa haastattelemalla osallistuvien oppilaitosten rehtorit ja järjestämällä soittajille kokemuspajan sekä palautekyselyn orkesterin ja kapellimestarin merkityksestä. Orkesterinjohtajana kehittymistä havainnoin harjoituksista kuvattujen videoiden avulla, tämän lisäksi sain kapellimestariopetusta projektin yhteyteen järjestetyllä mestarikurssilla.
Tutkimuksessa vahvistui se, että sisäisen motivaation syntymisellä on suuri merkitys sekä oppilaiden että opettajien toiminnalle. Vuorovaikutus ei tutkimuksen alkumetreillä ollut suuressa roolissa ja tutkimuksen kohteena, mutta nousi nopeasti erittäin tärkeäksi seikaksi niin yhteistyön kuin motivoitumisenkin kannalta. Sisäinen motivaatio ja vuorovaikutuksen laatu kietoutuivat toisiinsa mielenkiintoisella tavalla ja niiden välillä tuntui aina olevan yhteys. Yhdessä ne vaikuttivat punaisena lankana läpi tutkimuksen niin toiminnan kuin tutkimuksen toteuttamisen tasolla.
Verkoston toimivuus edellyttää sen rakentumista vankasti kaikille toimijoiden tasoille. Vastuun on jakauduttava tasaisesti ja kaikkien jäsenten on toimittava tasavertaisina samalta viivalta. Kaikkien on saatava vaikuttaa, ja toiminnasta on oltava hyötyä kaikille yhteistyökumppaneille.
Carelian Winds-projektini avulla halusin tarkastella onnistuisiko maakunnan oppilaitoksille kehittää yhteisen orkesteritoiminnan malli, jolla orkesterisoitto mahdollistuisi säännöllisesti varsinkin oppilaitosten edistyneimmille puhallinsoittajille. Mitä tämän kaltainen yhteistyö edellyttää ja mitkä ovat ratkaisevia tekijöitä siinä onnistumiseen? Syvennyin aiheeseen järjestämällä Itä-Suomen musiikkioppilaitosten yhteisen sinfonisen puhallinorkesteriprojektin, jossa toimin itse kapellimestarina asettaen myös orkesterinjohtajana kehittymisen tutkimuksen kohteeksi. Orkesteriin osallistui soittajia kolmesta oppilaitoksesta.
Keräsin aineistoa haastattelemalla osallistuvien oppilaitosten rehtorit ja järjestämällä soittajille kokemuspajan sekä palautekyselyn orkesterin ja kapellimestarin merkityksestä. Orkesterinjohtajana kehittymistä havainnoin harjoituksista kuvattujen videoiden avulla, tämän lisäksi sain kapellimestariopetusta projektin yhteyteen järjestetyllä mestarikurssilla.
Tutkimuksessa vahvistui se, että sisäisen motivaation syntymisellä on suuri merkitys sekä oppilaiden että opettajien toiminnalle. Vuorovaikutus ei tutkimuksen alkumetreillä ollut suuressa roolissa ja tutkimuksen kohteena, mutta nousi nopeasti erittäin tärkeäksi seikaksi niin yhteistyön kuin motivoitumisenkin kannalta. Sisäinen motivaatio ja vuorovaikutuksen laatu kietoutuivat toisiinsa mielenkiintoisella tavalla ja niiden välillä tuntui aina olevan yhteys. Yhdessä ne vaikuttivat punaisena lankana läpi tutkimuksen niin toiminnan kuin tutkimuksen toteuttamisen tasolla.
Verkoston toimivuus edellyttää sen rakentumista vankasti kaikille toimijoiden tasoille. Vastuun on jakauduttava tasaisesti ja kaikkien jäsenten on toimittava tasavertaisina samalta viivalta. Kaikkien on saatava vaikuttaa, ja toiminnasta on oltava hyötyä kaikille yhteistyökumppaneille.