Musiikin etäopetuksen mahdollisuudet viulunsoiton opetuksessa : Työkaluina Skype- ja Lesono-ohjelmat monimuoto-opetuksessa
Tikka, Anniina (2018)
Tikka, Anniina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229502
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee syksyllä 2017 ja alkukeväästä 2018 toteutettua reaaliaikaista viulunsoiton etäopetuskokeilua Skype- ja Lesono-ohjelmia käyttäen. Lähtökohtana kokeilulle oli viulunsoiton opetuksen kehittäminen, oppilaan ja opettajan välimatkojen lyheneminen kodin ja musiikkiopiston välillä sekä oman opettajuuteni kehittäminen erilaista oppimisympäristöä käyttäen.
Etäopetukseen osallistunut pieni oppilasjoukko koostui viidestä iältään 4–16-vuotiaasta tyttö- ja poikaoppilaasta. Oppilaat opiskelevat Tampereen Suzukikoulussa yleisen oppimäärän mukaan. Kotona tärkeänä apujoukkona ja teknisenä tukena opetuksessa toimivat oppilaiden vanhemmat. Opinnäytetyön tuloksia kartoitettiin opettajan kokemusten ja havaintojen perusteella sekä oppilaiden perheillä teetetyn kahden kyselyn avulla, jotka toteutettiin kokeilun alku- ja loppuvaiheessa.
Toteutetun etäopetuskokeilun tuloksena syntyi paljon tietoa sen hyödyistä ja toisaalta myös puutteista. Tuloksissa ilmeni, että etäopetus on toimiva lisä lähituntien välillä. Etäopetusta kannattaa kehittää edelleen, sillä teknologia kehittyy jatkuvasti ja voi tarjota myöhemmin merkittävän opetuskeinon myös instrumenttiopetuksessa.
Etäopetukseen osallistunut pieni oppilasjoukko koostui viidestä iältään 4–16-vuotiaasta tyttö- ja poikaoppilaasta. Oppilaat opiskelevat Tampereen Suzukikoulussa yleisen oppimäärän mukaan. Kotona tärkeänä apujoukkona ja teknisenä tukena opetuksessa toimivat oppilaiden vanhemmat. Opinnäytetyön tuloksia kartoitettiin opettajan kokemusten ja havaintojen perusteella sekä oppilaiden perheillä teetetyn kahden kyselyn avulla, jotka toteutettiin kokeilun alku- ja loppuvaiheessa.
Toteutetun etäopetuskokeilun tuloksena syntyi paljon tietoa sen hyödyistä ja toisaalta myös puutteista. Tuloksissa ilmeni, että etäopetus on toimiva lisä lähituntien välillä. Etäopetusta kannattaa kehittää edelleen, sillä teknologia kehittyy jatkuvasti ja voi tarjota myöhemmin merkittävän opetuskeinon myös instrumenttiopetuksessa.