Pedagogi Palestiinassa : Pienryhmäopetuksen suunnittelu ja opettaminen vieraassa kulttuuriympäristössä
Raatikainen, Veera (2018)
Raatikainen, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229476
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoite on tutkia ryhmäopetuksen suunnittelun merkitystä, kun opetus tapahtuu vieraassa oppimisympäristössä. Tarkastelin myös sitä, minkälaisia taitoja ryhmänohjaajalta vaaditaan ja mikä merkitys ryhmäohjausosaamisella on ympäristössä, jossa itselle vieraat kulttuuriset piirteet ilmenevät. Opinnäytetyöni on toimintatutkimus, jossa havainnoin omaa oppimisprosessiani ja analysoin omaa toimintaani kahdella opetusmatkallani Palestiinassa vuonna 2017. Tutkin sitä, miten suunnittelin ryhmäopetusta, miten opetus toteutui ja miten vieras opetusympäristö vaikutti opetuksen suunnitteluun ja itse toimintaan. Tavoitteenani on myös jakaa kokemuksia ja antaa vinkkejä ryhmäopetuksen suunnittelemiseen vieraaseen kulttuuriin matkaavalle pedagogille.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus kahdesta opetusmatkastani Betlehemiin, Palestiinaan. Aineistona käytin mm. matkapäiväkirjaani, valokuvia, videoita, sekä opetusparini kanssa opetusten jälkeen käytyjä kollegiaalisia keskusteluja. Lisäksi tutustuin kirjallisuuteen ja hankin syventävää tietoa Palestiinan kulttuurista ja historiasta, sekä ryhmäopetuksesta ja sen suunnittelemisesta.
Projekti oli minulle valtava oppimiskokemus, joka vaikutti hyvin syvällisesti omaan pedagogiseen kehitykseeni ja arvomaailmaani. Toimintatutkimusprosessin johtopäätöksenä on, että pedagogilla on oltava hyvät perustaidot ryhmänohjauksesta ja ryhmäpedagogiikan lainalaisuuksista. Ryhmänohjaajalta vaaditaan lisäksi erityisen paljon joustavuutta ja kykyä sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Ryhmäopetuksen suunnittelun merkitys korostuu ja suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon itsestä riippumattomat yllättävät muutokset opetusympäristössä. Opetustilanne saattaa tosiasiassa olla täysin toisenlainen kuin mihin oli ennakkotietojen perusteella varautunut ja koko opetussuunnitelma joudutaan hylkäämään.
Vieraassa kulttuurissa ja opetusympäristössä opettaessa korostuu siis ohjaajan hyvät ryhmänohjaustaidot ja ohjaajan kyky olla joustava ja avoin.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus kahdesta opetusmatkastani Betlehemiin, Palestiinaan. Aineistona käytin mm. matkapäiväkirjaani, valokuvia, videoita, sekä opetusparini kanssa opetusten jälkeen käytyjä kollegiaalisia keskusteluja. Lisäksi tutustuin kirjallisuuteen ja hankin syventävää tietoa Palestiinan kulttuurista ja historiasta, sekä ryhmäopetuksesta ja sen suunnittelemisesta.
Projekti oli minulle valtava oppimiskokemus, joka vaikutti hyvin syvällisesti omaan pedagogiseen kehitykseeni ja arvomaailmaani. Toimintatutkimusprosessin johtopäätöksenä on, että pedagogilla on oltava hyvät perustaidot ryhmänohjauksesta ja ryhmäpedagogiikan lainalaisuuksista. Ryhmänohjaajalta vaaditaan lisäksi erityisen paljon joustavuutta ja kykyä sopeutua nopeasti muuttuviin tilanteisiin. Ryhmäopetuksen suunnittelun merkitys korostuu ja suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon itsestä riippumattomat yllättävät muutokset opetusympäristössä. Opetustilanne saattaa tosiasiassa olla täysin toisenlainen kuin mihin oli ennakkotietojen perusteella varautunut ja koko opetussuunnitelma joudutaan hylkäämään.
Vieraassa kulttuurissa ja opetusympäristössä opettaessa korostuu siis ohjaajan hyvät ryhmänohjaustaidot ja ohjaajan kyky olla joustava ja avoin.