Suomi.fi-palvelutietovarannossa (PTV) olevien Turun kaupungin palvelukuvausten toimivuus asiakkaan näkökulmasta
Falck, Harri (2018)
Falck, Harri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805229547
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia, miten hyvin suomi.fi:ssä julkaistut Turun kaupungin palvelukuvaukset palvelevat kaupungin asiakkaita. Suomi.fi:n palvelutietovarannossa (PTV) hallitaan julkisten organisaatioiden palvelutietoja keskitetysti. Asiakkaat voivat lukea palvelutietoja suoraan suomi.fi:stä, tai tietoja voidaan jakaa sieltä ulos rajapinnoista muille sivustoille. PTV:oon voidaan myös tuoda tietoa rajapintojen avulla muista järjestelmistä, kuten Turun kaupunki on tehnyt. Turun palvelut tulevat sellaisinaan PTV:oon turku.fi:stä.
Työ keskittyi Turun palvelukuvausten kielen ja informatiivisuuden arviointiin. Tavoitteena oli tutkia, mitkä olivat tekstien lukemisen ja asiakkaan tiedonsaannin kannalta kuvausten suurimmat ongelmat. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään, mitä tietoa asiakkaat kuvauksilta kaipasivat. Vastauksia tutkimuskysymyksiin etsittiin tekstianalyysillä sekä lukijatestauksilla ja -haastatteluilla. Tekstianalyysi perustui verkkokirjoittamisen ja kielitieteen teorioiden sekä julkishallinnon viestintää sääntelevien ohjeistusten ja lainsäädännön varaan.
Työssä analysoitiin yhteensä seitsemän Turun kaupungin tuottamaa palvelukuvausta ja testattiin niiden sisällöt eri kohderyhmillä: senioreilla, maahanmuuttajilla ja pienten lasten vanhemmilla. Teorioiden ja testipalautteiden pohjalta kirjoitettiin kuvauksista uudet versiot. Niiden tarkoitus oli osoittaa, kuinka tärkeitä asiakkaan kannalta ovat selkeä kielenkäyttö, toimiva tekstirakenne, olennainen informaatio sekä vahva asiakasnäkökulma ja ohjeistus.
Turun palvelukuvauksissa oli paljonkin parannettavaa. Tekstit olivat pääasiassa yleiskielisiä, mutta julkishallinnolle tyypillistä virka- ja kapulakieltäkin esiintyi. Tekstien lukemista ja tiedonsaantia hankaloittivat raskaat kappale- ja lauserakenteet sekä vaikeat sanat ja termit. Tekstien ydinsanoma oli usein hukassa, ja tekstit oli paikoin kirjoitettu organisaation, ei asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan ohjeistus oli puutteellista. Myös suomi.fi-palvelun käytössä ja sen tiedon jäsentelyssä oli haasteita, mikä vaikeutti tiedonsaantia entisestään.
Yksi työn johtopäätöksistä oli, että saman palvelukuvauksen esittäminen turku.fi:ssä ja suomi.fi:ssä on haastavaa, koska tekstien käyttöympäristöt poikkeavat toisistaan. Paremmin lukijaa tukevan käyttöliittymän ja ohjeistuksen merkitys sivustoilla on tällöin erittäin suuri.
Työ keskittyi Turun palvelukuvausten kielen ja informatiivisuuden arviointiin. Tavoitteena oli tutkia, mitkä olivat tekstien lukemisen ja asiakkaan tiedonsaannin kannalta kuvausten suurimmat ongelmat. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään, mitä tietoa asiakkaat kuvauksilta kaipasivat. Vastauksia tutkimuskysymyksiin etsittiin tekstianalyysillä sekä lukijatestauksilla ja -haastatteluilla. Tekstianalyysi perustui verkkokirjoittamisen ja kielitieteen teorioiden sekä julkishallinnon viestintää sääntelevien ohjeistusten ja lainsäädännön varaan.
Työssä analysoitiin yhteensä seitsemän Turun kaupungin tuottamaa palvelukuvausta ja testattiin niiden sisällöt eri kohderyhmillä: senioreilla, maahanmuuttajilla ja pienten lasten vanhemmilla. Teorioiden ja testipalautteiden pohjalta kirjoitettiin kuvauksista uudet versiot. Niiden tarkoitus oli osoittaa, kuinka tärkeitä asiakkaan kannalta ovat selkeä kielenkäyttö, toimiva tekstirakenne, olennainen informaatio sekä vahva asiakasnäkökulma ja ohjeistus.
Turun palvelukuvauksissa oli paljonkin parannettavaa. Tekstit olivat pääasiassa yleiskielisiä, mutta julkishallinnolle tyypillistä virka- ja kapulakieltäkin esiintyi. Tekstien lukemista ja tiedonsaantia hankaloittivat raskaat kappale- ja lauserakenteet sekä vaikeat sanat ja termit. Tekstien ydinsanoma oli usein hukassa, ja tekstit oli paikoin kirjoitettu organisaation, ei asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaan ohjeistus oli puutteellista. Myös suomi.fi-palvelun käytössä ja sen tiedon jäsentelyssä oli haasteita, mikä vaikeutti tiedonsaantia entisestään.
Yksi työn johtopäätöksistä oli, että saman palvelukuvauksen esittäminen turku.fi:ssä ja suomi.fi:ssä on haastavaa, koska tekstien käyttöympäristöt poikkeavat toisistaan. Paremmin lukijaa tukevan käyttöliittymän ja ohjeistuksen merkitys sivustoilla on tällöin erittäin suuri.