Monikulttuurista muskaria etsimässä : Vinkkejä ja ajatuksia monikulttuurisen muskariryhmän vetäjälle
Lanki, Hanna (2018)
Lanki, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805219195
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni monikulttuurisen musiikkileikkikouluryhmän ohjaamista. Lähestyn monikulttuurisen musiikkileikkikouluryhmän opettamista osallisuuden ja oppijalähtöisyyden kautta. Oppijalähtöisyys tarkoittaa tässä yhteydessä monikulttuurisuuskasvatusta; oppilaiden kotimaan, kielen ja kulttuurin huomioimista. Osallisuuden keinoina käytän muun muassa improvisointia ja sadutusta. Lisäksi pohdin yhtenä opetuksen haasteena viestintää ja suomen kielen opettamista musiikin avulla.
Tutkin asiaa kirjallisen aineiston ja omien opetuskokemuksieni valossa. Pidin keväällä 2018 viisi kertaa musiikkileikkikoulua monikulttuuriselle lapsiryhmälle Päiväkoti Myrskyluodossa. Ryhmässä oli kymmenen lasta ja heidän kotimaansa olivat Turkki, Somalia, Venäjä ja Viro. Keräsin aineistoa monikulttuurisesta musiikkileikkikoulusta videoimalla tuntini. Pyysin lisäksi palautetta päiväkoti Myrskyluodon henkilökunnalta sekä lapsilta tuntien jälkeen.
Monikulttuurisuuskasvatus osoittautui erinomaiseksi lähtökohdaksi lähestyä monikulttuurisen musiikkileikkikouluryhmän opettamista. Se luo arvostavan ilmapiirin ja lapset innostuvat siitä, kun opettaja on kiinnostunut heidän kulttuuristaan. Omalla kielellä kommunikointi auttaa myös ymmärtämään paremmin tunnin kulkua. Suomen kielen opettaminen laulamalla auttaa lapsia ymmärtämään paremmin laulujen sanat ja osallistumaan. Erilaiset kommunikointitavat saavat kaikki lapset osallistumaan. Improvisointi, säveltäminen ja sadutus elävöittävät opetusta, innostavat lapsia ja luovat yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyöstäni on apua musiikkileikkikoulun opettajalle monikulttuurisen lapsiryhmän ohjaamisessa ja samoin myös päiväkodin opettajille varsinkin, jos ollaan järjestämässä musiikkituokioita lapsille. Myös vastaanottokeskukset ja kaikki monikulttuuristen lapsiryhmien kanssa toimivat voivat soveltaa opinnäytetyötäni ja saada siitä vinkkejä ryhmien vetämiseen.
Tutkin asiaa kirjallisen aineiston ja omien opetuskokemuksieni valossa. Pidin keväällä 2018 viisi kertaa musiikkileikkikoulua monikulttuuriselle lapsiryhmälle Päiväkoti Myrskyluodossa. Ryhmässä oli kymmenen lasta ja heidän kotimaansa olivat Turkki, Somalia, Venäjä ja Viro. Keräsin aineistoa monikulttuurisesta musiikkileikkikoulusta videoimalla tuntini. Pyysin lisäksi palautetta päiväkoti Myrskyluodon henkilökunnalta sekä lapsilta tuntien jälkeen.
Monikulttuurisuuskasvatus osoittautui erinomaiseksi lähtökohdaksi lähestyä monikulttuurisen musiikkileikkikouluryhmän opettamista. Se luo arvostavan ilmapiirin ja lapset innostuvat siitä, kun opettaja on kiinnostunut heidän kulttuuristaan. Omalla kielellä kommunikointi auttaa myös ymmärtämään paremmin tunnin kulkua. Suomen kielen opettaminen laulamalla auttaa lapsia ymmärtämään paremmin laulujen sanat ja osallistumaan. Erilaiset kommunikointitavat saavat kaikki lapset osallistumaan. Improvisointi, säveltäminen ja sadutus elävöittävät opetusta, innostavat lapsia ja luovat yhteisöllisyyttä.
Opinnäytetyöstäni on apua musiikkileikkikoulun opettajalle monikulttuurisen lapsiryhmän ohjaamisessa ja samoin myös päiväkodin opettajille varsinkin, jos ollaan järjestämässä musiikkituokioita lapsille. Myös vastaanottokeskukset ja kaikki monikulttuuristen lapsiryhmien kanssa toimivat voivat soveltaa opinnäytetyötäni ja saada siitä vinkkejä ryhmien vetämiseen.