Ekodesignin vaikutus brändin imagoon : Case: Sulapac
Tarvainen, Liisa (2018)
Tarvainen, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805249935
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten Sulapacin pakkausdesign vaikuttaa brändin imagoon. Tapaustutkimuksen kohteena on suomalainen startup-yritys Sulapac, joka on kehittänyt täysin biohajoavan, ekologisen pakkausmateriaalin. Sulapac keskittyy tällä hetkellä enimmäkseen kosmetiikka-alan markkinoihin. Opinnäytetyössä syvennytään tarkastelemaan, mitä ekologisuus merkitsee kosmetiikan kuluttajille sekä mitä mielikuvia Sulapacin ekologinen pakkausdesign herättää kuluttajissa. Lisäksi työssä pohditaan, miten Sulapacin imago sekä pakkausdesignista heränneet mielikuvat voivat vaikuttaa brändiin, joka käyttää Sulapacin pakkauksia.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu brändäyksestä sekä mielikuvamarkkinoinnista, jotka linkittyvät pakkausdesigniin ja ekodesigniin.
Tutkimuksen kolme eri tiedonkeruumenetelmää koostuvat lomakekyselystä, kahdesta haastattelusta sekä mielikuvatutkimuksesta. Lomakekysely toteutettiin sähköisesti keski-iältään 30 vuotiaiden kuluttajien keskuudessa. Haastattelut suoritettiin Sulapacin ensimmäisen pakkauksen suunnitellun designerin sekä Sulapacin myyntipäällikön kanssa. Viimeinen tiedonkeruumenetelmä oli mielikuvatutkimus, jossa kuluttajilta kysyttiin spontaaneja mielikuvia Sulapacin pakkauksen designista.
Tutkimus osoittaa, että brändit, jotka käyttävät Sulapacin pakkausdesignia tuotteidensa pakkaamiseen, voidaan todennäköisesti yhdistää Sulapacin imagoon, joka liittyy ekologisuuteen, pohjoismaalaisuuteen sekä ylellisyyteen. Sulapacin ekodesignin voi olla tärkeä viestintäväline, jos halutaan osoittaa vastuullisuutta taistelemalla muovijäteongelmaa vastaan ja siten edistää kestävää kehitystä. Sulapac-pakkausdesignin avulla halutaan myös vaikuttaa kuluttajien mielikuviin vastuullisemmasta brändistä. Arvojen, aitouden ja läpinäkyvyyden tulisi heijastua brändin kokonaisvaltaiseen viestintään.
Tutkimuksen keskeiseksi ilmiöksi nousi LOHAS-kuluttajat, jotka arvostavat sekä ekologisuutta että estetiikkaa. LOHAS-ilmiö on kasvava trendi, joka on otettava huomioon niin tuotteiden tai palveluiden tarjonnassa kuin viestinnässä.
Opinnäytetyön viitekehys muodostuu brändäyksestä sekä mielikuvamarkkinoinnista, jotka linkittyvät pakkausdesigniin ja ekodesigniin.
Tutkimuksen kolme eri tiedonkeruumenetelmää koostuvat lomakekyselystä, kahdesta haastattelusta sekä mielikuvatutkimuksesta. Lomakekysely toteutettiin sähköisesti keski-iältään 30 vuotiaiden kuluttajien keskuudessa. Haastattelut suoritettiin Sulapacin ensimmäisen pakkauksen suunnitellun designerin sekä Sulapacin myyntipäällikön kanssa. Viimeinen tiedonkeruumenetelmä oli mielikuvatutkimus, jossa kuluttajilta kysyttiin spontaaneja mielikuvia Sulapacin pakkauksen designista.
Tutkimus osoittaa, että brändit, jotka käyttävät Sulapacin pakkausdesignia tuotteidensa pakkaamiseen, voidaan todennäköisesti yhdistää Sulapacin imagoon, joka liittyy ekologisuuteen, pohjoismaalaisuuteen sekä ylellisyyteen. Sulapacin ekodesignin voi olla tärkeä viestintäväline, jos halutaan osoittaa vastuullisuutta taistelemalla muovijäteongelmaa vastaan ja siten edistää kestävää kehitystä. Sulapac-pakkausdesignin avulla halutaan myös vaikuttaa kuluttajien mielikuviin vastuullisemmasta brändistä. Arvojen, aitouden ja läpinäkyvyyden tulisi heijastua brändin kokonaisvaltaiseen viestintään.
Tutkimuksen keskeiseksi ilmiöksi nousi LOHAS-kuluttajat, jotka arvostavat sekä ekologisuutta että estetiikkaa. LOHAS-ilmiö on kasvava trendi, joka on otettava huomioon niin tuotteiden tai palveluiden tarjonnassa kuin viestinnässä.