Ratapäiväauton aerodynamiikan parantaminen
Sorri, Joonas (2018)
Sorri, Joonas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052410187
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoite oli parantaa Mazda Miata -ratapäiväauton aerodynaamista suorituskykyä numeerisen virtausdynamiikan simuloinnin avulla. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella numeerisen virtausdynamiikkasimuloinnin käyttöä amatööritason kilpa-autoilussa.
Työ toteutettiin luomalla 3D-malli tutkittavasta autosta Catia 3D -mallinnusohjelmistolla. Tätä mallia käyttämällä suoritettiin numeerisia virtausdynamiikan simulaatioita OpenFoam -simulaatio-ohjelmistolla. Simulaatioiden tuloksia käyttämällä suunniteltiin auton aerodynaamista suorituskykyä parantavia osia. Suunnittelun jälkeen osat hankittiin tai valmistettiin ja asennettiin autoon. Lopuksi Ahveniston moottoriradalla suoritettiin käytännön koe, jossa verrattiin paranneltua aerodynaamista kokonaisuutta autoon ennen muutoksia.
Simulaatioiden tulosten mukaan auton aluksi tuottama 600 newtonin nostovoima saatiin muutettua 1300 newtonin negatiiviseksi nostovoimaksi. Tuloksista nähtiin myös, että auton tuottama ilmanvastus nopeudessa 160 km/h kasvoi 910 newtonista 1130 newtoniin. Käytännön kokeessa kierrosaika parani noin sekunnin uusien suunniteltujen osien asentamisen jälkeen, mutta muiden muuttujien takia aerodynaamisten muutosten vaikutusta kierrosaikaan ei voitu määrittää varmasti. Käytännön kokeessa saavutettiin kierrosaika 1:29.6. Numeeristen virtausdynamiikkasimulaatioiden käyttäminen katsottiin lopputuloksen kannalta hyödylliseksi.
Työ toteutettiin luomalla 3D-malli tutkittavasta autosta Catia 3D -mallinnusohjelmistolla. Tätä mallia käyttämällä suoritettiin numeerisia virtausdynamiikan simulaatioita OpenFoam -simulaatio-ohjelmistolla. Simulaatioiden tuloksia käyttämällä suunniteltiin auton aerodynaamista suorituskykyä parantavia osia. Suunnittelun jälkeen osat hankittiin tai valmistettiin ja asennettiin autoon. Lopuksi Ahveniston moottoriradalla suoritettiin käytännön koe, jossa verrattiin paranneltua aerodynaamista kokonaisuutta autoon ennen muutoksia.
Simulaatioiden tulosten mukaan auton aluksi tuottama 600 newtonin nostovoima saatiin muutettua 1300 newtonin negatiiviseksi nostovoimaksi. Tuloksista nähtiin myös, että auton tuottama ilmanvastus nopeudessa 160 km/h kasvoi 910 newtonista 1130 newtoniin. Käytännön kokeessa kierrosaika parani noin sekunnin uusien suunniteltujen osien asentamisen jälkeen, mutta muiden muuttujien takia aerodynaamisten muutosten vaikutusta kierrosaikaan ei voitu määrittää varmasti. Käytännön kokeessa saavutettiin kierrosaika 1:29.6. Numeeristen virtausdynamiikkasimulaatioiden käyttäminen katsottiin lopputuloksen kannalta hyödylliseksi.