Digitaalisen markkinoinnin kanavat ja medioiden käyttötottumukset : Case: Tornionlaakson kesäsiika - Tornedalens sommarsik
Kostiainen, Jaana (2018)
Kostiainen, Jaana
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510367
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa medioiden seuranta- ja käyttötottumuksia Tornionjokilaaksossa. Tavoitteena oli myös selvittää, miten toimeksiantajan, Tornionlaakson kesäsiika -hankkeen, verkkosivut palvelevat käyttäjiään, ja näin löytää verkkosivuista mahdollisia kehittämistarpeita, sekä pohtia missä kanavissa hankkeen kannattaisi markkinoida itseään eri kohderyhmilleen.
Tutkimusongelmana oli, missä kanavissa markkinointi tavoittaa yleisönsä Tornionjokilaakson alueella Suomessa ja Ruotsissa. Työn teoriaosa käsitteli markkinointia sähköisissä kanavissa sekä sosiaalisen median merkitystä. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä kaikille tahoille, jotka haluavat aloittaa markkinoinnin tai kehittää markkinointiaan digitaalisessa mediassa Suomessa tai Ruotsissa, erityisesti Tornionjokilaaksossa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kattava kokonaiskuva medioiden seurantatottumuksista Tornionjokilaaksossa. Tulokset olivat pitkälti linjassa sekä Suomen että Ruotsin kansallisten vastaavien tutkimusten tulosten kanssa. Tuloksista on pääteltävissä, missä kanavissa yritysten ja organisaatioiden kannattaa markkinoida itseään kohdennetusti tavoiteltaessa eri kohderyhmiä.
Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että toimeksiantajan kannattaa syventää markkinointinsa sisältöä jo käyttämissään kanavissa. Kuitenkin hankkeen kohderyhmien koostuessa keskenään eri ikäisistä ryhmistä täytyy markkinointia myös kohdentaa eri kanaviin. Verkkosivujen osalta kehittämistarpeeksi osoittautui muun muassa sivuston rakenne. Myös sisältöä voitaisiin kehittää lisäämällä siian biologiaan liittyvää sisältöä ja kehittämällä jo olemassa olevaa esimerkiksi tarinallistamisen keinoin ja tuomalla nuoria kasvoja esille.
Tutkimusongelmana oli, missä kanavissa markkinointi tavoittaa yleisönsä Tornionjokilaakson alueella Suomessa ja Ruotsissa. Työn teoriaosa käsitteli markkinointia sähköisissä kanavissa sekä sosiaalisen median merkitystä. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä kaikille tahoille, jotka haluavat aloittaa markkinoinnin tai kehittää markkinointiaan digitaalisessa mediassa Suomessa tai Ruotsissa, erityisesti Tornionjokilaaksossa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin kattava kokonaiskuva medioiden seurantatottumuksista Tornionjokilaaksossa. Tulokset olivat pitkälti linjassa sekä Suomen että Ruotsin kansallisten vastaavien tutkimusten tulosten kanssa. Tuloksista on pääteltävissä, missä kanavissa yritysten ja organisaatioiden kannattaa markkinoida itseään kohdennetusti tavoiteltaessa eri kohderyhmiä.
Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että toimeksiantajan kannattaa syventää markkinointinsa sisältöä jo käyttämissään kanavissa. Kuitenkin hankkeen kohderyhmien koostuessa keskenään eri ikäisistä ryhmistä täytyy markkinointia myös kohdentaa eri kanaviin. Verkkosivujen osalta kehittämistarpeeksi osoittautui muun muassa sivuston rakenne. Myös sisältöä voitaisiin kehittää lisäämällä siian biologiaan liittyvää sisältöä ja kehittämällä jo olemassa olevaa esimerkiksi tarinallistamisen keinoin ja tuomalla nuoria kasvoja esille.