Mobiilisovelluksen liiketoiminnan suunnittelun vaiheet
Knuutinen, Niko (2018)
Knuutinen, Niko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052510343
Tiivistelmä
Nykysivilisaatio on vääjäämättömästi siirtymässä paikkasidonnaisista ja raskaista pöytä- sekä kannettavista tietokoneista kaikkialle mukana kulkeviin älylaitteisiin, kuten mobiiliälypuhelimiin ja tabletteihin. Kuluttajan sähköisten palveluiden käyttämisen siirtyessä mobiiliin on yrittäjien siirryttävä asiakkaiden perässä mobiilipalveluihin. Mobiilipalvelut eroavat kuitenkin monella tapaa muista sähköisistä palveluista eikä yrityksille ole välttämättä täysin selvää, mitä kaikkea mobiilipalveluun suunnitteluun ja kehittämiseen liittyy liiketoiminnallisista näkökulmista. Jotta yritys voisi tehdä onnistuneen mobiilipalvelun kuluttajille, on yrityksen tehtävä monia eri vaiheita ja liiketoiminnallisia päätöksiä ennen sitä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa liiketoiminnalliset prosessit ja päätökset mobiilipalvelun suunnittelussa sekä kehittämisessä, joita yritys usein mobiilipalvelun tyypistä riippumatta joutuu mobiilisovellusprojektissa pohtimaan. Lisäksi tutkimuksella on ollut tarkoituksena löytää eri kokoisten haastateltavien yritysten kautta heidän mobiilisovellusprojekteista samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia toimialasta riippumatta.
Tutkimus tehtiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena suomalaisille yrityksille. Tutkimuksessa tehtyyn puolistrukturoituun haastatteluun osallistuneet yritykset valittiin heidän mobiilipalveluiden ominaisuuksien vuoksi. Tärkeimpinä kriteereinä kohderyhmän valinnassa oli toimivan sekä yrityksen asiakkaiden käyttöön tehdyn mobiilisovelluksen löytyminen.
Tutkimushaastattelun tulosten perusteella voidaan löytää ydinvaiheet mobiilisovelluksen liiketoiminnan suunnittelussa. Kaikki vaiheet eivät ole kuitenkaan jokaisella yrityksellä samat, vaan mobiilisovelluksen liiketoiminnan suunnittelun vaiheiden määrät vaihtelevat eri projekteissa. Yrityksen koko, ammattitaito ja pääomapanostus vaikutti suurelta osin yrityksen mobiilisovelluksen liiketoiminnan suunnittelun vaiheiden määrään. Yritykset, jotka panostivat vähemmän mobiilisovellusprojektiin, jättivät jotkin suunnittelun vaiheet kokonaan tekemättä ja luottivat enemmän prosessien ulkoistamiseen tai omaan ammattitaitoon.
Opinnäytetyön tutkimusta ja sen tuloksia voivat hyödyntää niin pienet kuin suuremmatkin yritykset, jotka suunnittelevat mobiilipalvelua tai eivät ole saaneet tehtyä onnistunutta, kuluttajia tyydyttävää ja liiketoiminnallisesti kannattavaa mobiilipalveluratkaisua. Opinnäytetyö ei ole toimialakohtainen ja siksi sen tuomaa tietoa voi hyödyntää jokaisen alan yritykset, jotka haluavat tietää mobiilipalveluiden liiketoiminnallisista vaihtoehdoista sekä ratkaisuista.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa liiketoiminnalliset prosessit ja päätökset mobiilipalvelun suunnittelussa sekä kehittämisessä, joita yritys usein mobiilipalvelun tyypistä riippumatta joutuu mobiilisovellusprojektissa pohtimaan. Lisäksi tutkimuksella on ollut tarkoituksena löytää eri kokoisten haastateltavien yritysten kautta heidän mobiilisovellusprojekteista samankaltaisuuksia ja erilaisuuksia toimialasta riippumatta.
Tutkimus tehtiin puolistrukturoituna haastattelututkimuksena suomalaisille yrityksille. Tutkimuksessa tehtyyn puolistrukturoituun haastatteluun osallistuneet yritykset valittiin heidän mobiilipalveluiden ominaisuuksien vuoksi. Tärkeimpinä kriteereinä kohderyhmän valinnassa oli toimivan sekä yrityksen asiakkaiden käyttöön tehdyn mobiilisovelluksen löytyminen.
Tutkimushaastattelun tulosten perusteella voidaan löytää ydinvaiheet mobiilisovelluksen liiketoiminnan suunnittelussa. Kaikki vaiheet eivät ole kuitenkaan jokaisella yrityksellä samat, vaan mobiilisovelluksen liiketoiminnan suunnittelun vaiheiden määrät vaihtelevat eri projekteissa. Yrityksen koko, ammattitaito ja pääomapanostus vaikutti suurelta osin yrityksen mobiilisovelluksen liiketoiminnan suunnittelun vaiheiden määrään. Yritykset, jotka panostivat vähemmän mobiilisovellusprojektiin, jättivät jotkin suunnittelun vaiheet kokonaan tekemättä ja luottivat enemmän prosessien ulkoistamiseen tai omaan ammattitaitoon.
Opinnäytetyön tutkimusta ja sen tuloksia voivat hyödyntää niin pienet kuin suuremmatkin yritykset, jotka suunnittelevat mobiilipalvelua tai eivät ole saaneet tehtyä onnistunutta, kuluttajia tyydyttävää ja liiketoiminnallisesti kannattavaa mobiilipalveluratkaisua. Opinnäytetyö ei ole toimialakohtainen ja siksi sen tuomaa tietoa voi hyödyntää jokaisen alan yritykset, jotka haluavat tietää mobiilipalveluiden liiketoiminnallisista vaihtoehdoista sekä ratkaisuista.