Tartu kirjaan! Lukudiplomi innostaa ja kannustaa lukemaan : Kemin kaupunginkirjaston lukudiplomi 1.–9.-luokkalaisille
Rasilainen, Armi (2018)
Rasilainen, Armi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810631
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on ollut suunnitella ja toteuttaa Kemin kaupunginkirjaston lukudiplomi 1.–9.-luokkalaisille. Lukudiplomi on suunniteltu osaksi Kemin kaupunginkirjaston ja Kemin peruskoulujen välistä yhteistyötä. Lukudiplomin tavoitteena on innostaa ja kannustaa koululaisia lukemaan, ja tämän tavoitteen toteutumista voidaankin myöhemmin tarvittaessa selvittää.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen lopputuloksena on konkreettinen tuotos. Tuotos koostuu oppilaille suunnitellusta lukudiplomimateriaalista sekä Kemin kaupunginkirjaston henkilökunnalle, oppilaiden huoltajille ja opettajille suunnatusta ohjeistuksesta. Oppilaiden lukudiplomimateriaali koostuu diplomitehtävistä sekä diplomivihosta, josta löytyvät kunkin luokan diplomikirjalistat, luettujen kirjojen seurantataulukot sekä oppilaille suunnattu ohjeistus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lukutaidon roolia lasten ja nuorten elämässä: tutkitaan kielellisen kehityksen ja lukutaidon keskinäistä suhdetta ja avataan lukutaidon ja monilukutaidon käsitteitä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tuodaan esiin suomalaisten lasten lukutaitotuloksia PISA- ja PIRLS-lukutaitotesteissä, perehdytään lukemisen hyötyihin sekä tarkastellaan tietotekniikan vaikutusta lukutaitoon ja lukuharrastukseen.
Tietoperustassa käsitellään myös keskeisimpiä lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajeja ja syvennytään kirjaston tehtävään lukutaidon ja lukuharrastuksen edistäjänä. Kirjaston keskeisiä lukemaan innostamisen ja kannustamisen keinoja – lukudiplomia ja kirjavinkkausta – tuodaan esille. Lopuksi esitellään opinnäytetyön toimeksiantaja Kemin kaupunginkirjasto sekä kirjaston tarjoamat lasten- ja nuorten kirjastopalvelut, ja kerrotaan, miten Kemissä toteutetaan kirjaston ja koulujen välistä yhteistyötä.
Raporttiosuudessa kerrotaan, miten lukudiplomi ja siihen liittyvät materiaalit on suunniteltu ja toteutettu. Lukudiplomiprosessi käydään läpi vaihe vaiheelta. Esille tulee niin kirjalistojen laatiminen ja diplomikirjojen valitseminen listoille kuin tehtävälistojen koostaminen ja ohjeistusten laatiminen. Raporttiosuudessa käsitellään myös diplomivihkojen ja diplomitodistusten suunnittelua ja toteutusta. Lopuksi käydään läpi Kemin kaupunginkirjaston lukudiplomin jatkokehittämiseen ja markkinointiin liittyviä ideoita.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen lopputuloksena on konkreettinen tuotos. Tuotos koostuu oppilaille suunnitellusta lukudiplomimateriaalista sekä Kemin kaupunginkirjaston henkilökunnalle, oppilaiden huoltajille ja opettajille suunnatusta ohjeistuksesta. Oppilaiden lukudiplomimateriaali koostuu diplomitehtävistä sekä diplomivihosta, josta löytyvät kunkin luokan diplomikirjalistat, luettujen kirjojen seurantataulukot sekä oppilaille suunnattu ohjeistus.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lukutaidon roolia lasten ja nuorten elämässä: tutkitaan kielellisen kehityksen ja lukutaidon keskinäistä suhdetta ja avataan lukutaidon ja monilukutaidon käsitteitä. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tuodaan esiin suomalaisten lasten lukutaitotuloksia PISA- ja PIRLS-lukutaitotesteissä, perehdytään lukemisen hyötyihin sekä tarkastellaan tietotekniikan vaikutusta lukutaitoon ja lukuharrastukseen.
Tietoperustassa käsitellään myös keskeisimpiä lasten- ja nuortenkirjallisuuden lajeja ja syvennytään kirjaston tehtävään lukutaidon ja lukuharrastuksen edistäjänä. Kirjaston keskeisiä lukemaan innostamisen ja kannustamisen keinoja – lukudiplomia ja kirjavinkkausta – tuodaan esille. Lopuksi esitellään opinnäytetyön toimeksiantaja Kemin kaupunginkirjasto sekä kirjaston tarjoamat lasten- ja nuorten kirjastopalvelut, ja kerrotaan, miten Kemissä toteutetaan kirjaston ja koulujen välistä yhteistyötä.
Raporttiosuudessa kerrotaan, miten lukudiplomi ja siihen liittyvät materiaalit on suunniteltu ja toteutettu. Lukudiplomiprosessi käydään läpi vaihe vaiheelta. Esille tulee niin kirjalistojen laatiminen ja diplomikirjojen valitseminen listoille kuin tehtävälistojen koostaminen ja ohjeistusten laatiminen. Raporttiosuudessa käsitellään myös diplomivihkojen ja diplomitodistusten suunnittelua ja toteutusta. Lopuksi käydään läpi Kemin kaupunginkirjaston lukudiplomin jatkokehittämiseen ja markkinointiin liittyviä ideoita.