Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

KIDUP-käyttäjäkokemus : Ongelmasta onnistuvaan vuorovaikuttamiseen

Ruikka, Tuomo (2018)

Avaa tiedosto
ruikka_tuomo_OAMK_TIK16KMD.pdf (1.727Mt)
Lataukset: 


Ruikka, Tuomo
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810651
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo käyttäjäkokemusmuotoilun vaikutuksesta sovelluksen prototyyppien kehittämiseen. Käyttäjäkokemus muotoillaan vanhempien ja lasten vuorovaikutukseen tarkoitettuun sovellukseen. Sovellus pyrkii ratkaisemaan lasten ruutuajan ja aktiivisuuden tasapainoon liittyvän ongelman. Aihe työhön tuli OamkLAB-opintojen projektin yhteydessä. Työ on suunnattu mahdollisesti kokemattomille, mutta sitäkin innostuneemmille UX-suunnitteluun ryhtyville uusille aloittelijoille.

Työssä kuvataan käyttäjien ongelman löytämistä ja tarkentamista, sekä ratkaisun muotoilua. Siinä tarkastellaan, mitä lisäarvoa sovelluksen toimintaan käyttäjäkokemusmuotoilulla voidaan tuoda. Se keskittyy sovelluksen muotoiluprosessin oivaltamiseen. Työssä ei noudateta käyttäjäkokemusmuotoilun kirjoitettuja prosesseja kirjaimellisesti, mutta siinä annetaan yleiskuva syvällisen ja onnistuneen perehtymisen tärkeydestä käyttäjien ongelmaan. Tämä on tärkeää ennen sovelluksen suunnitteluprosessiin keskittymistä. Lisäksi työssä pyritään hahmottamaan sovelluksen käyttötarkoituksen ja käyttäjien tarpeen suhdetta. Prototyyppiä muotoillaan digitaalisilla työkaluilla. Prototyypeistä kerättiin käyttäjäpalautteita keskustelemalla prototyyppiä testaavien käyttäjien kanssa.

Työssä keskityttiin vain yhteen älylaitteisiin muotoiltavaan sovellukseen. Työssä ei keskitytty tarkasti toiminnalliseen työskentelyyn, vaan siinä perehdyttiin enemmänkin siihen ajatusmalliin, joka tekijöillä tulisi tätä sovellusta kehittäessään olla. Varsinaisessa työssä selvisi, että käyttäjäkokemusmuotoilun prosessit on käynnistettävä oikea-aikaisesti muotoilijan toimesta. Lisäksi muun kehittäjätiimin tulee olla hyvin perillä niiden prosessien vaatimuksista.

Työn tuloksena syntyi prototyyppi sovelluksen käyttöliittymästä. Prototyyppiä kehitettiin sovelluksen käyttäjien tarpeita ja palautteita kuunnellen. Muotoilutyöstä muotoutui näin myös käyttäjien ongelman selvittämisen lähtökohtien ymmärtämiseen keskittyvä tietopaketti. Siinä yhdistyvät Lean UX -menetelmälle tyypilliset ketterät ohjelmistokehityksen periaatteet, sekä laitteiden ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen pohjautuvan tarpeen ymmärtäminen.

Tehtävän aikana opiskeltiin käyttäjäkokemuksen suunnittelua onnistumisten ja virheiden saattelemana. Havaittiin että perehtymällä ja tutkimalla käyttäjien maailmaa sekä heidän kokemuksiaan voidaan vaikuttaa sovelluksesta saataviin tuloksiin. Keskittymällä käyttäjän omiin tarpeisiin voi tuottaa kokemuksia, joita käyttäjät aidosti pitävät tärkeinä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste