Verkkokauppa vaatealan startup-yritykselle
Varttila, Tommi (2018)
Varttila, Tommi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810659
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena selvittää ja toteuttaa vaatemallistolle parhaiten soveltuvat verkkokaupparatkaisut eli verkkokauppa-alusta, logistiikka ja maksutavat. Insinöörityössä keskityttiin verkkokauppa-alustan teknisiin ominaisuuksiin, visuaaliseen ilmeeseen ja käytettävyyteen. Tärkeitä kriteereitä verkkokauppa-alustan valinnassa olivat verkkokaupan automaattinen ylläpito, helppo käytettävyys ja matalat kustannukset.
Verkkokaupan liikevaihto Suomessa vuonna 2017 oli 8,5 miljardia euroa, josta noin 2,8 miljardia euroa on tavaroita, kuten vaatteita ja elektroniikkaa. 50 % suomalaisista kertoo ostaneensa vaatteita verkosta, ja 40 % suomalaisista on käyttänyt mobiililaitetta verkko-ostoksiin viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Verkkokauppa-alustoista vertailuun otettiin Suomen kolme suosituinta valmisalustaa, My-Cashflow, Shopify ja Vilkas. Sopivimmaksi alustaksi osoittautui pilvipalveluna toimiva valmiskauppa-alusta Vilkas. Vilkas tarjosi parhaan hinnan ja eniten ominaisuuksia sekä integraatioita. Klarna Checkout valittiin maksutavaksi, koska Klarna kantaa ostotapahtumasta ja asiakkaan luottokelpoisuudesta täyden vastuun. Toimitussopimusta yhdenkään logistiikkapalvelun kanssa ei tehty, sillä toimituskustannukset nousisivat korkeiksi joko asiakkaalle tai kauppiaalle. Toimitus päätettiin järjestää alkuun omin voimin.
Valmiskauppa-alustana Vilkas huolehtii kauppiaan puolesta tietoturvan, mobiilioptimoinnin ja osittain jopa hakukoneoptimoinnin. Verkkokaupalle ostettiin oma verkkotunnus One.comista.
Helppo ja sujuva käytettävyys on hyvän asiakaskokemuksen perusta. Positiiviset asiakaskokemukset tuovat asiakkaat takaisin. Käytettävyys perustuu hyvin suunniteltuihin verkkokaupan arkkitehtuuriin ja layoutiin. Nämä elementit yhdistettynä onnistuneeseen värien ja typografian suunnitteluun ja toteutukseen tekevät verkkokaupasta asiakkaalle miellyttävän kokemuksen. Opinnäytetyön puitteissa projekti jäi vielä aikatauluhaasteiden vuoksi osittain kesken. Verkkokauppa on valmis, mutta vaatteiden tuotannossa on viivästyksiä.
Verkkokaupan liikevaihto Suomessa vuonna 2017 oli 8,5 miljardia euroa, josta noin 2,8 miljardia euroa on tavaroita, kuten vaatteita ja elektroniikkaa. 50 % suomalaisista kertoo ostaneensa vaatteita verkosta, ja 40 % suomalaisista on käyttänyt mobiililaitetta verkko-ostoksiin viimeisen kolmen kuukauden aikana.
Verkkokauppa-alustoista vertailuun otettiin Suomen kolme suosituinta valmisalustaa, My-Cashflow, Shopify ja Vilkas. Sopivimmaksi alustaksi osoittautui pilvipalveluna toimiva valmiskauppa-alusta Vilkas. Vilkas tarjosi parhaan hinnan ja eniten ominaisuuksia sekä integraatioita. Klarna Checkout valittiin maksutavaksi, koska Klarna kantaa ostotapahtumasta ja asiakkaan luottokelpoisuudesta täyden vastuun. Toimitussopimusta yhdenkään logistiikkapalvelun kanssa ei tehty, sillä toimituskustannukset nousisivat korkeiksi joko asiakkaalle tai kauppiaalle. Toimitus päätettiin järjestää alkuun omin voimin.
Valmiskauppa-alustana Vilkas huolehtii kauppiaan puolesta tietoturvan, mobiilioptimoinnin ja osittain jopa hakukoneoptimoinnin. Verkkokaupalle ostettiin oma verkkotunnus One.comista.
Helppo ja sujuva käytettävyys on hyvän asiakaskokemuksen perusta. Positiiviset asiakaskokemukset tuovat asiakkaat takaisin. Käytettävyys perustuu hyvin suunniteltuihin verkkokaupan arkkitehtuuriin ja layoutiin. Nämä elementit yhdistettynä onnistuneeseen värien ja typografian suunnitteluun ja toteutukseen tekevät verkkokaupasta asiakkaalle miellyttävän kokemuksen. Opinnäytetyön puitteissa projekti jäi vielä aikatauluhaasteiden vuoksi osittain kesken. Verkkokauppa on valmis, mutta vaatteiden tuotannossa on viivästyksiä.