Facebook-markkinoinnin kehittäminen : Case: Muistin Suomi Oy
Aaltio, Anna (2018)
Aaltio, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810579
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa tarkastellaan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Tarkoituksena on selvittää, minkälainen sisältö herättää kohderyhmän mielenkiinnon Facebookissa ja esitellä keinoja, jolla yritys voi parantaa näkyvyyttä ja näin ollen saada enemmän asiakkaita.
Muistin Suomi Oy on pienillä resursseilla toimiva muistipalvelujen ja etähoivaratkaisujen kehittäjä, jonka markkinointi ja markkinoinnin kehittäminen pyörivät pienellä budjetilla. Rajalliset resurssit on otettu huomioon kehittämissuunnitelmassa ja aikataulussa.
Suomen väestörakenteen kehityksessä näkyy kaksi voimakasta suuntausta: väestön suhteellinen ikääntyminen ja huoltosuhteen kasvaminen. Syitä ovat vähäinen syntyvyys ja väestön pidentynyt elinajanodote. Väestörakenteen muutosten myötä iäkkäille suunnattuja hoivapalveluja tarvitaan entistä enemmän. Facebook on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten suosituimpana sosiaalisen median palveluna. Vanhempien ikäluokkien Facebook-käyttö on lisääntynyt. Yli 40-vuotiaiden käyttö on lisääntynyt suhteellisesti eniten. Edellä mainitut seikat tukivat päätöstä valita sosiaalisen median kanavista juuri Facebook yrityksen markkinointitarkoituksiin.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen kyselytutkimus, joka toteutettiin E-lomakkeella Facebook-alustalla. Kehitysehdotukset perustettiin kyselystä saatuun aineistoon. Muistin Suomi Oy tarvitsi niukoin resurssein toteutettavan markkinoinnin kehittämissuunnitelman. Tulosten analysoinnin ja tulkinnan perusteella voidaan tunnistaa kohderyhmille parhaiten soveltuvat sisällöt Facebook-markkinoinnissa. Yritys voi toteuttaa kehittämissuunnitelman toimenpide-ehdotukset oman aikataulunsa mukaisesti.
Työn edetessä nousi tärkeäksi huomioksi se, ettei pelkkä Facebook-sivuihin ja -mainontaan panostaminen yksinään riitä, vaan yrityksen on näiden rinnalla panostettava toimivaan asiakaspalveluun ja hakukoneoptimoituihin kotisivuihin saavuttaakseen kehityssuunnitelmalle asetetun tavoitteen.
Muistin Suomi Oy on pienillä resursseilla toimiva muistipalvelujen ja etähoivaratkaisujen kehittäjä, jonka markkinointi ja markkinoinnin kehittäminen pyörivät pienellä budjetilla. Rajalliset resurssit on otettu huomioon kehittämissuunnitelmassa ja aikataulussa.
Suomen väestörakenteen kehityksessä näkyy kaksi voimakasta suuntausta: väestön suhteellinen ikääntyminen ja huoltosuhteen kasvaminen. Syitä ovat vähäinen syntyvyys ja väestön pidentynyt elinajanodote. Väestörakenteen muutosten myötä iäkkäille suunnattuja hoivapalveluja tarvitaan entistä enemmän. Facebook on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten suosituimpana sosiaalisen median palveluna. Vanhempien ikäluokkien Facebook-käyttö on lisääntynyt. Yli 40-vuotiaiden käyttö on lisääntynyt suhteellisesti eniten. Edellä mainitut seikat tukivat päätöstä valita sosiaalisen median kanavista juuri Facebook yrityksen markkinointitarkoituksiin.
Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen kyselytutkimus, joka toteutettiin E-lomakkeella Facebook-alustalla. Kehitysehdotukset perustettiin kyselystä saatuun aineistoon. Muistin Suomi Oy tarvitsi niukoin resurssein toteutettavan markkinoinnin kehittämissuunnitelman. Tulosten analysoinnin ja tulkinnan perusteella voidaan tunnistaa kohderyhmille parhaiten soveltuvat sisällöt Facebook-markkinoinnissa. Yritys voi toteuttaa kehittämissuunnitelman toimenpide-ehdotukset oman aikataulunsa mukaisesti.
Työn edetessä nousi tärkeäksi huomioksi se, ettei pelkkä Facebook-sivuihin ja -mainontaan panostaminen yksinään riitä, vaan yrityksen on näiden rinnalla panostettava toimivaan asiakaspalveluun ja hakukoneoptimoituihin kotisivuihin saavuttaakseen kehityssuunnitelmalle asetetun tavoitteen.