Sisäisen markkinoinnin keinot palvelukulttuurin luomiseen : Case Bestseller A/S
Ström, Camilla (2010)
Ström, Camilla
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052010064
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Vaasan Vero Moda/Jack & Jonesin toimeksiannosta. Vero Moda/Jack & Jones kuuluu Bestselleriin, joka on tämän työn case-yritys. Työn tarkoituksena oli selvittää, mikä on palvelukulttuuri, miten se voidaan luoda ja kuinka sitä voidaan ylläpitää. Tarkoituksena oli myös selvittää sisäisen markkinoinnin tarkoitus yrityksessä ja sen tärkeimmät keinot. Työn teoriaosassa käsitellään palvelukulttuurin käsitettä, sisäisen markkinoinnin käsitettä ja sisäisen markkinoinnin keinoja sekä markkinointitutkimuksen vaiheita. Tutkimuksen empiirisessä osassa kerrotaan case-yrityksestä, palvelukulttuuri B-Vibesta, tutkimusprosessin vaiheista sekä esitellään tutkimuksen tulokset. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Bestsellerin palvelukulttuuri B-Vibe toteutuu tällä hetkellä ja kuinka sitä saataisiin mahdollisesti vietyä uudelle tasolle. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin haastattelemalla Vaasan ja Porin Vero Moda/Jack & Jonesin työntekijöitä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että Vaasan ja Porin työntekijät ovat sisäistäneet suurimman osan Bestsellerin palvelukulttuuri B-Vibeen liittyvistä käsitteistä ja tavoitteista. Työntekijät ovat ymmärtäneet myös myyntiin ja myynnin lisäämiseen liittyviä keinoja. Kehityskohteiksi muodostuivat informaation kulku, myynnin seuranta ja palautteen antaminen.