Digitalisaation vaikutukset tradenomien opetukseen ja työelämän osaamisvaatimuksiin
Salonen, Miia (2018)
Salonen, Miia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052810733
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten digitaalinen taloushallinto ja muut digitaalisuuden mukanaan tuomat taloushallintoalan muutokset vaikuttavat tradenomien opetukseen ja alan osaamisvaatimuksiin tulevaisuudessa, ja kuinka hyvin tradenomien tämän hetkinen opetus vastaa työelämän tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli myös saada toimeksiantaja Metropolia Ammattikorkeakoululle työelämän näkemystä digitaalisen taloushallinnon opetuksen kehittämiseen.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu digitaalisen taloushallintoon, sen prosesseihin ja järjestelmiin sekä taloushallintoalan muutoksiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella kyselytutkimuksella ja haastatteluin, joihin luotiin kysymysrungot teorian pohjalta. Kohderyhmänä oli kolme pääkaupunkiseudun eri ammattikorkeakoulujen opettajaa sekä kolme digitaalisen taloushallinnon työelämän ammattilaista.
Digitalisaation myötä taloushallintoala on jatkuvassa muutoksessa, ja automatiikan ja robotiikan käyttö tulee lähivuosina lisääntymään huomattavasti. Tämän myötä tradenomien osaamisvaatimukset kasvavat, mikä tuo myös haasteita opetukselle. Tutkimuksen mukaan tradenomeilta odotetaan työelämässä muun muassa valmiutta prosessiajatteluun, digitaalisten taloushallinnon ohjelmistojen hallintaa, digitaalisen taloushallinnon kokonaiskuvan ja yritysten liiketoimintamallien ymmärtämistä sekä ongelmanratkaisu- ja asiakaspalvelutaitoja. Kirjanpitäjän rooli tulee muuttumaan konsultatiivisemmaksi ja analyyttisemmaksi. Digitaalinen taloushallinto on jo ollut mukana tradenomien opetuksessa, mutta digitaalisuuden hyödyntämisessä on ammattikorkeakoulukohtaisia eroavaisuuksia. Kaikki opettajat kertoivat, että digitaalisen taloushallinnon opetusta on heillä tarkoitus vielä kehittää.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, ettei tradenomien opetus tällä hetkellä ole tarpeeksi työelämän vaatimusten mukaista, ja opetusta tulisi kehittää. Alan osaamisvaatimusten muutosten ja digitaalisen taloushallinnon opetuksen lisäämisen tarve tiedostetaan ammattikorkeakouluissa, mutta opetuksen kehittämisessä on havaittu haasteita, jotka hankaloittavat muutosten toteuttamista käytännössä.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu digitaalisen taloushallintoon, sen prosesseihin ja järjestelmiin sekä taloushallintoalan muutoksiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella kyselytutkimuksella ja haastatteluin, joihin luotiin kysymysrungot teorian pohjalta. Kohderyhmänä oli kolme pääkaupunkiseudun eri ammattikorkeakoulujen opettajaa sekä kolme digitaalisen taloushallinnon työelämän ammattilaista.
Digitalisaation myötä taloushallintoala on jatkuvassa muutoksessa, ja automatiikan ja robotiikan käyttö tulee lähivuosina lisääntymään huomattavasti. Tämän myötä tradenomien osaamisvaatimukset kasvavat, mikä tuo myös haasteita opetukselle. Tutkimuksen mukaan tradenomeilta odotetaan työelämässä muun muassa valmiutta prosessiajatteluun, digitaalisten taloushallinnon ohjelmistojen hallintaa, digitaalisen taloushallinnon kokonaiskuvan ja yritysten liiketoimintamallien ymmärtämistä sekä ongelmanratkaisu- ja asiakaspalvelutaitoja. Kirjanpitäjän rooli tulee muuttumaan konsultatiivisemmaksi ja analyyttisemmaksi. Digitaalinen taloushallinto on jo ollut mukana tradenomien opetuksessa, mutta digitaalisuuden hyödyntämisessä on ammattikorkeakoulukohtaisia eroavaisuuksia. Kaikki opettajat kertoivat, että digitaalisen taloushallinnon opetusta on heillä tarkoitus vielä kehittää.
Tutkimuksen lopputuloksena voidaan todeta, ettei tradenomien opetus tällä hetkellä ole tarpeeksi työelämän vaatimusten mukaista, ja opetusta tulisi kehittää. Alan osaamisvaatimusten muutosten ja digitaalisen taloushallinnon opetuksen lisäämisen tarve tiedostetaan ammattikorkeakouluissa, mutta opetuksen kehittämisessä on havaittu haasteita, jotka hankaloittavat muutosten toteuttamista käytännössä.