Muutoksenhallintaprosessin uudistaminen
Komu, Janne (2018)
Komu, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910864
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin pohjoissavolaiselle metsäkonepajalle uusi optimoitu muutoksenhallintaprosessi teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Nykyisessä muutoksenhallintaprosessissa on ongelmia, jotka voivat johtaa liian hätäisiin ratkaisuihin ja muutoksien viivästymiseen. Tällä hetkellä yrityksen yksi isoimmista ongelmista muutoksenhallinnassa on muutosten edistymisen tiedottamisen puute, erityisesti tiedottaminen oikeille henkilöille.
Työssä selvitettiin, mitä ongelmia nykyisessä muutoksenhallintaprosessissa on ja mitä asioita uudessa muutoksenhallintaprosessissa kannattaisi ottaa huomioon. Suurin ongelma nykyisessä prosessissa on, ettei muutoksista tule ilmoituksia tarvittaville henkilöille, mikä johtaa tilanteeseen, etteivät muutokset mene eteenpäin, vaikka tuotteen suunnittelutyö olisi jo tehty.
Muutoksenhallintaprosesseja kuvaamaan luotiin kolme kaaviota, joiden avulla kohdeyritys voi kehittää muutoksenhallintaprosessejaan. Kaaviot luotiin teoreettisen viitekehyksen ja useiden palavereiden pohjalta. Teoriat muodostavat kaavioiden perustan, mutta käytännön kokemukset auttoivat kehittämään kaavioita vastaamaan kohdeyrityksen tarpeita. Opinnäytetyöprosessin aikana pidettiin yrityksen kanssa useita palavereita, joissa mietittiin, miten kaavioita tulisi muuttaa ja parantaa. Palavereissa oli yleensä mukana henkilöitä eri osastoilta, jotta eri näkökulmat tuli huomioitua ja lopputuloksesta tulisi mahdollisimman hyvä.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kolme erilaista prosessikaaviota, jotka kuvaavat muutoksen eri vaiheita ja tilanteita. Kaksi näistä kaavioista kuvaa palautteen käsittelyä. Näistä toinen kaavio liittyy tuotteen ja toinen prosessin palautteen käsittelyyn. Tuotteista voi tulla palautetta sekä yrityksen sisältä että ulkoa. Prosesseihin palautetta ei voi tulla kuin yrityksen sisältä. Kolmas kaavio kuvaa muutosmääräyksen etenemistä. Se on jatkoa tuotteen palautteen käsittelylle, kun tuotteeseen tulee muutos.
Työssä selvitettiin, mitä ongelmia nykyisessä muutoksenhallintaprosessissa on ja mitä asioita uudessa muutoksenhallintaprosessissa kannattaisi ottaa huomioon. Suurin ongelma nykyisessä prosessissa on, ettei muutoksista tule ilmoituksia tarvittaville henkilöille, mikä johtaa tilanteeseen, etteivät muutokset mene eteenpäin, vaikka tuotteen suunnittelutyö olisi jo tehty.
Muutoksenhallintaprosesseja kuvaamaan luotiin kolme kaaviota, joiden avulla kohdeyritys voi kehittää muutoksenhallintaprosessejaan. Kaaviot luotiin teoreettisen viitekehyksen ja useiden palavereiden pohjalta. Teoriat muodostavat kaavioiden perustan, mutta käytännön kokemukset auttoivat kehittämään kaavioita vastaamaan kohdeyrityksen tarpeita. Opinnäytetyöprosessin aikana pidettiin yrityksen kanssa useita palavereita, joissa mietittiin, miten kaavioita tulisi muuttaa ja parantaa. Palavereissa oli yleensä mukana henkilöitä eri osastoilta, jotta eri näkökulmat tuli huomioitua ja lopputuloksesta tulisi mahdollisimman hyvä.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin kolme erilaista prosessikaaviota, jotka kuvaavat muutoksen eri vaiheita ja tilanteita. Kaksi näistä kaavioista kuvaa palautteen käsittelyä. Näistä toinen kaavio liittyy tuotteen ja toinen prosessin palautteen käsittelyyn. Tuotteista voi tulla palautetta sekä yrityksen sisältä että ulkoa. Prosesseihin palautetta ei voi tulla kuin yrityksen sisältä. Kolmas kaavio kuvaa muutosmääräyksen etenemistä. Se on jatkoa tuotteen palautteen käsittelylle, kun tuotteeseen tulee muutos.