Yksityisen kivijalallisen vaatemyymälän menestykseen johtaneet tekijät : Yrittäjien omia kokemuksia menestykseen johtaneesta toiminnasta
Kaikkonen, Anette (2018)
Kaikkonen, Anette
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910877
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on lähtöisin omasta kiinnostuksestani kivijalallisia vaatemyymälöitä kohtaan. Tutkimukseni tavoite on saavuttaa ymmärrys siitä, mitkä ovat yksityisen vaatemyymälän menestykseen johtaneet tekijät ja mikä on yrittäjälle itselleen tärkein menestyksen mittari. Tämä ymmärrys saavutetaan yrittäjien omia kokemuksia tutkimalla. Haastattelin tutkimusta varten kymmenen yksityistä kivijalallisen vaatemyymälän omistavaa yrittäjää.
Tietoperustana käytin laajasti niin kirjallisia, kuin digitaalisia lähteitä ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Litteroin haastattelut ja käytin analyysityökaluna teemoittelua. Opinnäytetyöni rakenne ja haastattelu perustuvat Esa Saarelaisen kirjasta Kohti menestyvää liiketoimintamallia löytämiini liiketoimintamallin elementteihin. Tutkimukseni on melko laaja, sillä halusin muodostaa mahdollisimman hyvän kokonaiskuvan yrityksen menestykseen johtavasta toiminnasta.
Opinnäytetyöni tuloksena selvisi, että yrittäjien itsensä mielestä menestyksen tärkein mittari on asiakastyytyväisyys. Loin tutkimustuloksista kuvan, johon liiketoiminnan elementtien tärkeimmät tekijät menestyksen kannalta on tiivistetty. Teoria tuki osaa tuloksista hyvin. Asiat, jotka toistuivat useissa liiketoiminnan elementeissä ovat asiakaslähtöisyys, asiakastyytyväisyys, liiketilan keskeinen sijainti ja hyvä henkilökohtainen palvelu. Asiakasrajapinta on siis tärkeässä roolissa tämän tyylisen yrityksen menestyksen kannalta.
Tietoperustana käytin laajasti niin kirjallisia, kuin digitaalisia lähteitä ja tutkimusmenetelmänä teemahaastattelua. Litteroin haastattelut ja käytin analyysityökaluna teemoittelua. Opinnäytetyöni rakenne ja haastattelu perustuvat Esa Saarelaisen kirjasta Kohti menestyvää liiketoimintamallia löytämiini liiketoimintamallin elementteihin. Tutkimukseni on melko laaja, sillä halusin muodostaa mahdollisimman hyvän kokonaiskuvan yrityksen menestykseen johtavasta toiminnasta.
Opinnäytetyöni tuloksena selvisi, että yrittäjien itsensä mielestä menestyksen tärkein mittari on asiakastyytyväisyys. Loin tutkimustuloksista kuvan, johon liiketoiminnan elementtien tärkeimmät tekijät menestyksen kannalta on tiivistetty. Teoria tuki osaa tuloksista hyvin. Asiat, jotka toistuivat useissa liiketoiminnan elementeissä ovat asiakaslähtöisyys, asiakastyytyväisyys, liiketilan keskeinen sijainti ja hyvä henkilökohtainen palvelu. Asiakasrajapinta on siis tärkeässä roolissa tämän tyylisen yrityksen menestyksen kannalta.