Ostolaskujen sähköistäminen : Case: yritys X
Sauna-aho, Meri (2018)
Sauna-aho, Meri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052910848
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen toimeksiantoyrityksen eri vaihtoehtoja sen ostolaskun sähköistämiseen. Tällä hetkellä yrityksessä ei ole ostolaskujen käsittelyn osalta käytössä sähköistä järjestelmää. Eri sähköistämisen vaihtoehdoissa tarkastellaan yhden laskun käsittelystä syntyvää kustannusta ja sitä verrataan nykyiseen paperiseen järjestelmään.
Työssä tarkastelen miten taloushallinto ja sähköinen taloushallinto eroavat toisistaan ja miten ostolaskutus liittyy taloushallintoon. Itse työssä tarkastellaan yrityksen tämänhetkisiä prosesseja. Myös lasketaan tämänhetkisen paperisen ostoreskontran kustannuksia ja saadaan selville kuinka paljon keskimäärin yhden laskun käsitteleminen maksaa yritykselle.
Kun tämänhetkiset prosessit ovat käsitelty, mietitään niiden ongelmakohtia. Sen jälkeen aletaan tarkastelemaan vaihtoehtoja, jolla yritys saisi ostolaskuprosessinsa sähköistymään. Yksi vaihtoehdoista on nykyisin käytössä olevaan Visma Nova- ohjelmistoon saatavat lisäosat. Lisäosien kustannuksia tarkastellaan ja niistä lasketaan taas yhden laskun käsittelyn hinta. Tämän lisäksi tarkastellaan muiden jo sähköisten taloushallinnon ohjelmien tarjoamia vaihtoehtoja ja katsotaan niistä mitä ohjelmia tarvitaan ja niiden kustannuksia. Vaihtoehtoisia ohjelmia ovat Netvisor- ja Procountor ohjelmistot. Ohjelmistot ovat vain esimerkkejä sähköisistä taloushallinnonjärjestelmistä.
Opinnäytetyössä on tarkoituksena saada kaikista ostolaskun vaihtoehdoista yhden laskun käsittelyn keskimääräinen hinta ja vertailla niitä keskenään. Työssä myös pohditaan sitä, mitä hyöty- ja haittapuolia eri vaihtoehdoilla on. Työn lopussa tarkastellaan mikä työssä esitetyistä vaihtoehdoista olisi yritykselle paras tällä hetkellä.
Työssä tarkastelen miten taloushallinto ja sähköinen taloushallinto eroavat toisistaan ja miten ostolaskutus liittyy taloushallintoon. Itse työssä tarkastellaan yrityksen tämänhetkisiä prosesseja. Myös lasketaan tämänhetkisen paperisen ostoreskontran kustannuksia ja saadaan selville kuinka paljon keskimäärin yhden laskun käsitteleminen maksaa yritykselle.
Kun tämänhetkiset prosessit ovat käsitelty, mietitään niiden ongelmakohtia. Sen jälkeen aletaan tarkastelemaan vaihtoehtoja, jolla yritys saisi ostolaskuprosessinsa sähköistymään. Yksi vaihtoehdoista on nykyisin käytössä olevaan Visma Nova- ohjelmistoon saatavat lisäosat. Lisäosien kustannuksia tarkastellaan ja niistä lasketaan taas yhden laskun käsittelyn hinta. Tämän lisäksi tarkastellaan muiden jo sähköisten taloushallinnon ohjelmien tarjoamia vaihtoehtoja ja katsotaan niistä mitä ohjelmia tarvitaan ja niiden kustannuksia. Vaihtoehtoisia ohjelmia ovat Netvisor- ja Procountor ohjelmistot. Ohjelmistot ovat vain esimerkkejä sähköisistä taloushallinnonjärjestelmistä.
Opinnäytetyössä on tarkoituksena saada kaikista ostolaskun vaihtoehdoista yhden laskun käsittelyn keskimääräinen hinta ja vertailla niitä keskenään. Työssä myös pohditaan sitä, mitä hyöty- ja haittapuolia eri vaihtoehdoilla on. Työn lopussa tarkastellaan mikä työssä esitetyistä vaihtoehdoista olisi yritykselle paras tällä hetkellä.