Hemulin tädin pää : Kohteen historialliset kontekstit ja konservointi
Terhemaa, Armi (2018)
Terhemaa, Armi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018052610432
Tiivistelmä
Tässä paperikonservoinnin opinnäytetyössä perehdyttiin Hemulin tädin pää teatterinaamion historiaa ja konservointia. Opinnäytetyö tehtiin Teatterimuseolle, jonka kokoelmiin naamio kuuluu.
Naamio on valmistettu vuonna 1949 Svenska Teaternin Mumintrollet och Kometen – esitystä varten. Kyseinen näytelmä on ensimmäinen muuminäytelmä maailmassa, ja Hemulin tädin pää on ainoa tallella oleva naamio esityksestä. Tove Jansson käsikirjoitti näytelmän ja suunnitteli myös sen lavastuksen ja puvustuksen. Hemulin tädin pää ei tiettävästi ole ollut muissa teatteriproduktioissa Mumintrollet och Kometen –näytelmän jälkeen.
Naamio on kolmiulotteinen paperiesine, jossa on paikoitellen myös muita materiaaleja, kuten tekstiilejä. Naamion sisäpuoli on vuorattu voimapaperikerroksilla, joiden alla on selluloosavanua pehmustemassana. Naamiolla on kaksi kankaaseen leikattua silmäreikää. Ulkopinnalla on useampia maalikerroksia, päällimmäisenä kermanvaalea maalikerros. Naamiolla on vaahtomuovista tehdyt korvat, jotka on kiinnitetty ilmastointiteipillä. Korvat, vaalea väri ja nykyiset silmät eivät kuulu naamion alkuperäiseen ulkomuotoon. Alun perin se on ollut violetti ja korvaton ja silmien kohdalla on ollut vain yksi iso aukko. Hemuleilla ei ole korvia ja ne ovat väriltään muumeja tummempia. Naamio on siis historiansa aikana muutettu hemulista muumiksi.
Kyseinen muutos on suurin ongelma, jota jouduttiin pohtimaan suhteessa naamion konservointiin. Pohdittiin, mihin historiansa vaiheeseen naamio haluttiin jättää. Mietittiin, kuinka pitkälle naamion ulkomuotoa on mahdollista ja kannattavaa palauttaa ja miten se vastaa konservoinnin tavoitteita. Konservoinnin lähtötavoite oli stabilisoida esineen kunto, eli saattaa se ehyemmäksi ja pysäyttää sen hajoaminen. Naamiossa oli paljon mekaanisia vaurioita sisä- ja ulkopuolen pinnoilla, sekä kaksi suurempaa rakenteellista deformaatiota. Konservointi suoritettiin konservoinnin etiikan mukaisesti, eli toimenpiteet pyrittiin pitämään mahdollisimman vähäisinä ja sellaisina, että ne voi poistaa tarvittaessa turvallisesti. Ennen konservointia tehtiin myös huolellinen dokumentointi sekä hieman materiaalitutkimusta esinetutkimuksen hengessä.
Naamio on valmistettu vuonna 1949 Svenska Teaternin Mumintrollet och Kometen – esitystä varten. Kyseinen näytelmä on ensimmäinen muuminäytelmä maailmassa, ja Hemulin tädin pää on ainoa tallella oleva naamio esityksestä. Tove Jansson käsikirjoitti näytelmän ja suunnitteli myös sen lavastuksen ja puvustuksen. Hemulin tädin pää ei tiettävästi ole ollut muissa teatteriproduktioissa Mumintrollet och Kometen –näytelmän jälkeen.
Naamio on kolmiulotteinen paperiesine, jossa on paikoitellen myös muita materiaaleja, kuten tekstiilejä. Naamion sisäpuoli on vuorattu voimapaperikerroksilla, joiden alla on selluloosavanua pehmustemassana. Naamiolla on kaksi kankaaseen leikattua silmäreikää. Ulkopinnalla on useampia maalikerroksia, päällimmäisenä kermanvaalea maalikerros. Naamiolla on vaahtomuovista tehdyt korvat, jotka on kiinnitetty ilmastointiteipillä. Korvat, vaalea väri ja nykyiset silmät eivät kuulu naamion alkuperäiseen ulkomuotoon. Alun perin se on ollut violetti ja korvaton ja silmien kohdalla on ollut vain yksi iso aukko. Hemuleilla ei ole korvia ja ne ovat väriltään muumeja tummempia. Naamio on siis historiansa aikana muutettu hemulista muumiksi.
Kyseinen muutos on suurin ongelma, jota jouduttiin pohtimaan suhteessa naamion konservointiin. Pohdittiin, mihin historiansa vaiheeseen naamio haluttiin jättää. Mietittiin, kuinka pitkälle naamion ulkomuotoa on mahdollista ja kannattavaa palauttaa ja miten se vastaa konservoinnin tavoitteita. Konservoinnin lähtötavoite oli stabilisoida esineen kunto, eli saattaa se ehyemmäksi ja pysäyttää sen hajoaminen. Naamiossa oli paljon mekaanisia vaurioita sisä- ja ulkopuolen pinnoilla, sekä kaksi suurempaa rakenteellista deformaatiota. Konservointi suoritettiin konservoinnin etiikan mukaisesti, eli toimenpiteet pyrittiin pitämään mahdollisimman vähäisinä ja sellaisina, että ne voi poistaa tarvittaessa turvallisesti. Ennen konservointia tehtiin myös huolellinen dokumentointi sekä hieman materiaalitutkimusta esinetutkimuksen hengessä.