Näytä suppeat kuvailutiedot

Ammatillisen opettajuuden muutos : Opettajasta valmentajaksi, oppimisen mahdollistajaksi, tiimitoimijaksi, ohjaamisen huippuasiantuntijaksi

Kovalainen, Urpo (2018)

dc.contributor.authorKovalainen, Urpo
dc.date.accessioned2018-05-30T05:31:50Z
dc.date.available2018-05-30T05:31:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018052911016
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/148732
dc.description.abstractYmpärillämme olevan talouselämän ja yhteiskunnan kiihtyvä muutos on vaikuttanut myös ammatilliseen koulutukseen. Ammatillisen koulutuksen reformi on suurin uudistus kahteen vuosikymmeneen. Ammatillisen opettajan työ on valtavan muutospaineen alla, sillä kaikki toimintatavat eivät välttämättä enää toimi. Muutoksen myötä ammatillista koulutusta on välttämätön uudistaa ja uudistumista edellyttää myös se, että koulutukseen on käytettävissä aiempaa vähemmän rahaa. Kainuun ammattiopiston amisyrityksessä oppiminen -hankkeen aikana uudistettiin rohkeasti toimintaa ja tuloksena syntyi keväällä 2017 tuotesuojattu YritysAmis®. Hankkeen lopussa opettajuuden muutos nousi kehittämiskohdaksi. Ammatillisen koulutuksen reformin ja amisyrityksessä oppiminen -hankkeen tuloksen myötä, muodostui tarve tutkia opettajuuden muutosta tarkemmin. Tässä laadullisessa opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä tekijät ovat vaikuttaneet opettajuuden muutokseen ja mitkä tekijät mahdollistavat opettajuuden muutoksen. Tutkimuksen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimus rakentui teemahaastattelujen sekä jatkuvan havainnoinnin ympärille. Työn toimeksiantaja oli Kainuun ammattiopisto. Tutkimuksen lopputuloksena muodostui kokonaiskäsitys opettajuuden muutokseen vaikuttavista tekijöistä sekä ohjaamisen huippuasiantuntijaksi kehittymisen askeleet. Tutkimuksen perusteella uuteen opettajuuteen liittyy mahdollisuuksia, mutta myös riskitekijöitä. Tutkimuksen mukaan rohkeudella, tiimitoiminnalla, työelämäyhteistyöllä ja verkostoitumalla sekä organisaation tuen avulla on mahdollista edetä ammatillisen opettajuuden seuraavalle tasolle. Tutkimuksen perusteella opettajuuden muutos kiteytyy yhteen sanaan, rohkeuteen. Muutosta voidaan tukea ja siihen voidaan valmentaa ja kouluttaa, mutta viimekädessä ratkaisun tekee yksilö. Uskaltaako hän kyseenalaistaa entisen toiminnan ja olla rohkea uusien toimintatapojen omaksuja sekä toteuttaja.fi
dc.description.abstractThe accelerating change in the economy and society around us has also affected vocational education and training (VET). The reform of vocational upper secondary education is the biggest change in two decades. There is immense pressure to change the work of vocational teachers as some approaches used may no longer work. As a result of the change, it is vital to renew vocational education and training, and the fact that there are less funds available for VET also requires a change. A project of the Kainuu Vocational College on learning in a company established by VET students involved bold renewal of activities. In the spring of 2017, the project resulted in the registered trademark YritysAmis®. The change in the role of teachers emerged as a target of development at the end of the project. As a result of the vocational education and training reform and the project on learning in a company established by VET students, a need emerged for further investigation of the change in the role of teachers. This qualitative thesis examined which factors have affected the change in the role of teachers and which factors facilitate this change. The case study approach was used. The study was constructed around theme interviews and constant observations. The work was commissioned by the Kainuu Vocational College. The final result of this study included forming an overall view of the factors influencing change in the role of teachers and the steps needed for developing into a top expert in instruction. Based on the study, there are both opportunities and risk factors related to the new role of teachers. According to this study, courageousness, team work, cooperation with working life and networking as well as the support of the organisation allow progressing onto the next level as teachers. Indeed, this study indicates that the change in the role of teachers can be summed up in one word, courageousness. While a change can be supported, and related training and coaching can be provided, individuals are the ones making decisions about it in the end. It is a matter of being courageous enough to question previous actions and bold enough to adopt and implement new approaches.en
dc.language.isofin
dc.publisherSavonia-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleAmmatillisen opettajuuden muutos : Opettajasta valmentajaksi, oppimisen mahdollistajaksi, tiimitoimijaksi, ohjaamisen huippuasiantuntijaksifi
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1765
dc.organizationSavonia-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationSavonia-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordOpettajuuden muutos
dc.subject.keywordammatillinen koulutus
dc.subject.keywordreformi
dc.subject.keywordopettaja
dc.subject.keywordohjaaja
dc.subject.keywordtiimityö
dc.subject.keywordyritysamis
dc.subject.keywordrohkeus
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineYrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen (ylempi AMK)


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot