Euro 6 -päästöluokan konttivetorekkojen todellisen käyttöympäristön pakokaasupäästöt
Kulovuori, Sami (2018)
Kulovuori, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011046
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin Euro 6 -päästöluokan täyttävien nestemäisen maakaasu- ja dieselkonttivetorekkojen pakokaasupäästöjen eroja todellisessa ajoympäristössä. Työ tehtiin yhteistyössä Containership Oyj:n, Iveco Finland Oy:n, Gasum Oy:n sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa, jotka rahoittivat tutkimushanketta. Tutkivana osapuolena tutkimushankkeessa oli Metropolia Ammattikorkeakoulu. Tutkimushankkeeseen liittyvät mittaukset toteutettiin syksyllä 2017.
Mittaukset suoritettiin neljänä päivänä ja ne toteutettiin jahtausmittausperiaatteella. Mittauksissa mitattiin pakokaasupäästöistä CO, CO2, NOX, O3, BC sekä hiukkaspäästöt. Hiukkaspäästöt mitattiin sekä tiiveysydinlaskurilla (TSI Inc, CPC), optisella hiukkaslaskurilla (TSI Inc, OPS) sekä sähköisellä aerosolispektrometrillä (TSI Inc, EEPS). NOX-päästöt mitattiin Horiba APNA-360CE -mittalaitteella, sekä mitattaviin ajoneuvoihin asennetuilla Proventia Procare NOX -mittalaitteistolla. CO- ja O3-päästöt mitattiin Environnement S.A:n valmistamilla kaasuanalysaattoreilla CO12M ja O342M. CO2-päästöt mitattiin Li-Cor 840A
-mittalaitteella. Musta hiili (BC) mitattiin Magee Scientific Aethalometer AE33 -mittalaitteella.
Mitattavien ajoneuvojen pakokaasun jälkikäsittelylaiteistoissa oli huomattavia eroja, johtuen täysin erityyppisistä moottoreista ja niiden tavasta tuottaa pakokaasupäästöjä. Hyvinkin yksinkertaisella ja oikein mitoitetulla järjestelmällä saadaan pudotettua pakokaasupäästöjä tehokkaasti varsinkin maakaasumoottorista.
Mittauksissa havaittiin, että Euro 6 tyyppihyväksytty nestemäistämaakaasua polttoaineena käyttävä rekka on pakokaasupäästöiltään puhtaampi kuin vastaava dieselrekka.
Mittaukset suoritettiin neljänä päivänä ja ne toteutettiin jahtausmittausperiaatteella. Mittauksissa mitattiin pakokaasupäästöistä CO, CO2, NOX, O3, BC sekä hiukkaspäästöt. Hiukkaspäästöt mitattiin sekä tiiveysydinlaskurilla (TSI Inc, CPC), optisella hiukkaslaskurilla (TSI Inc, OPS) sekä sähköisellä aerosolispektrometrillä (TSI Inc, EEPS). NOX-päästöt mitattiin Horiba APNA-360CE -mittalaitteella, sekä mitattaviin ajoneuvoihin asennetuilla Proventia Procare NOX -mittalaitteistolla. CO- ja O3-päästöt mitattiin Environnement S.A:n valmistamilla kaasuanalysaattoreilla CO12M ja O342M. CO2-päästöt mitattiin Li-Cor 840A
-mittalaitteella. Musta hiili (BC) mitattiin Magee Scientific Aethalometer AE33 -mittalaitteella.
Mitattavien ajoneuvojen pakokaasun jälkikäsittelylaiteistoissa oli huomattavia eroja, johtuen täysin erityyppisistä moottoreista ja niiden tavasta tuottaa pakokaasupäästöjä. Hyvinkin yksinkertaisella ja oikein mitoitetulla järjestelmällä saadaan pudotettua pakokaasupäästöjä tehokkaasti varsinkin maakaasumoottorista.
Mittauksissa havaittiin, että Euro 6 tyyppihyväksytty nestemäistämaakaasua polttoaineena käyttävä rekka on pakokaasupäästöiltään puhtaampi kuin vastaava dieselrekka.