Solubiologian perusteet : Verkko-opiskelumateriaali Moodleen bioanalytiikan opiskelijoille
Korhonen, Susanna; Matero, Tiina (2018)
Korhonen, Susanna
Matero, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011101
Tiivistelmä
Opetuksen digitalisaatio tarvitsee tuekseen oppimateriaaleja, jotka toteutetaan kaikille saatavilla olevassa verkkoympäristössä ja tukevat erilaisia verkko-oppimisen menetelmiä. Itseopiskelu ja monimuoto-opetus vaativat erilaisia lähestymistapoja kuin perinteinen lähiopetus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa bioanalyytikko-opiskelijoille laadukasta oppimateriaalia Moodle-oppimisalustalle solubiologian opintokokonaisuuteen. Työn tilaajana oli Oulun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan tutkinto-ohjelma. Tarkoituksena oli luoda monipuolinen, helppokäyttöinen, itsenäiseen opiskeluun sopiva oppimateriaali, joka toimisi jatkossa monimuoto-opetuksen materiaalina.
Aloitimme laadullisen tutkimustyön kartoittamalla opetussuunnitelman sisällön sekä oppimistavoitteet. Perehdyimme myös verkkopedagogiikkaan ja Moodle-alustan käyttöön. Luotettavaa lähdeaineistoa etsimme kirjallisuudesta sekä internetistä. Tavoitteenamme oli tehdä selkeää materiaalia, joka muun muassa kuvien avulla auttaa hahmottamaan solubiologian keskeisiä asiasisältöjä. Opiskelijaa on pyritty aktivoimaan tehtävien ja tenttien avulla, jotka auttavat hahmottamaan myös kokonaisuutta. Asiasisältöön on pyritty tuomaan myös tietoa, joka yhdistää opiskeltavaa asiaa tulevaan ammattiin. Palautteen oppimateriaalista ja oppimisympäristön toimivuudesta keräsimme Moodle-alustaa käyttäneiltä opiskelijoilta.
Työn tuloksena syntyi laadukas, monipuolinen ja selkeä oppimateriaali, joka otettiin käyttöön syksyllä 2017. Palautteen perusteella materiaali ja oppimisalusta olivat hyväksi koettuja ja hyödyllisiä. Materiaaliin tehtiin hyvin pieniä sisällöllisiä muutoksia palautteen perusteella.
Oppimateriaalia käytetään jatkossa solubiologian opintokokonaisuuden opetuksessa, lähiopetuksen tukena, itseopiskelussa ja monimuoto-opetuksessa. Tarvittaessa materiaali ja oppimisympäristö ovat helposti muokattavissa ja päivitettävissä.
Aloitimme laadullisen tutkimustyön kartoittamalla opetussuunnitelman sisällön sekä oppimistavoitteet. Perehdyimme myös verkkopedagogiikkaan ja Moodle-alustan käyttöön. Luotettavaa lähdeaineistoa etsimme kirjallisuudesta sekä internetistä. Tavoitteenamme oli tehdä selkeää materiaalia, joka muun muassa kuvien avulla auttaa hahmottamaan solubiologian keskeisiä asiasisältöjä. Opiskelijaa on pyritty aktivoimaan tehtävien ja tenttien avulla, jotka auttavat hahmottamaan myös kokonaisuutta. Asiasisältöön on pyritty tuomaan myös tietoa, joka yhdistää opiskeltavaa asiaa tulevaan ammattiin. Palautteen oppimateriaalista ja oppimisympäristön toimivuudesta keräsimme Moodle-alustaa käyttäneiltä opiskelijoilta.
Työn tuloksena syntyi laadukas, monipuolinen ja selkeä oppimateriaali, joka otettiin käyttöön syksyllä 2017. Palautteen perusteella materiaali ja oppimisalusta olivat hyväksi koettuja ja hyödyllisiä. Materiaaliin tehtiin hyvin pieniä sisällöllisiä muutoksia palautteen perusteella.
Oppimateriaalia käytetään jatkossa solubiologian opintokokonaisuuden opetuksessa, lähiopetuksen tukena, itseopiskelussa ja monimuoto-opetuksessa. Tarvittaessa materiaali ja oppimisympäristö ovat helposti muokattavissa ja päivitettävissä.