Varastonhoitajan koulutuksen vaikuttavuus työllistymiseen pääkaupunkiseudulla
Rikkonen, Tuija (2018)
Rikkonen, Tuija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011123
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena ehdottaa parannuksia logistiikan perustutkinnon varastopalveluiden osaamisalan koulutukseen, jotta sen tuottama osaaminen vastaisi paremmin työelämän tarpeita pääkaupunkiseudulla ja siten lisäisi tutkinnon vaikuttavuutta.
Aihe on ajankohtainen vuoden 2018 alusta voimaan tulleen ammatillisen koulutuksen reformin myötä, jossa koulutuksen järjestäjille suunnatun vaikuttavuusrahoituksen muutoksen kautta on tavoitteena mm. kohdentaa koulutusta aloille, joilla on työvoimatarvetta, ja huolehtia koulutuksen työelämävastaavuudesta ja laadusta.
Työ- ja elinkeinotoimistojen laatiman ammattibarometrin mukaan Suomessa on jatkuva pula varastoalan työntekijöistä, mutta siitä huolimatta kaikki alan perustutkinnosta valmistuvat eivät työllisty.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin Stadin ammattiopistossa logistiikan perustutkinnon varastopalveluiden osaamisalan suorittaneiden sijoittumista sekä pääkaupunkiseudun sisälogistiikan työmarkkinoita analysoimalla työpaikkailmoituksia ja haastattelemalla alan alueellisia työnantajia. Tulosten perusteella vertailtiin osaamisen ja vaatimusten vastaavuutta sekä pohdittiin keinoja työllistymisen vaikuttavuuden parantamiseen. Johtopäätöksenä todettiin kolme tärkeätä kehittämiskohdetta liittyen tutkinnon sisältöön ja toteuttamiseen, työelämäyhteistyöhön ja opiskelijoiden työhön valmennukseen ja tukemiseen.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin kehitysehdotuksia logistiikan perustutkinnon varastopalveluiden osaamisalan tutkinnon sisällön muuttamiseen ja toteuttamiseen alueellisesti, työelämäyhteistyön parantamiseen sekä opiskelijoiden työelämävalmiuksiin ja työllistymisen tukemiseen työvalmennuksen keinoin.
Tutkimustyön kokemukset osoittivat myös, että tulevaisuudessa on tarpeellista saada yksityiskohtaista ja ajantasaista tilastotietoa tutkintonimikkeittäin koulutuksen vaikuttavuuden arvioimiseksi ja sen jatkokehittämiseksi.
Aihe on ajankohtainen vuoden 2018 alusta voimaan tulleen ammatillisen koulutuksen reformin myötä, jossa koulutuksen järjestäjille suunnatun vaikuttavuusrahoituksen muutoksen kautta on tavoitteena mm. kohdentaa koulutusta aloille, joilla on työvoimatarvetta, ja huolehtia koulutuksen työelämävastaavuudesta ja laadusta.
Työ- ja elinkeinotoimistojen laatiman ammattibarometrin mukaan Suomessa on jatkuva pula varastoalan työntekijöistä, mutta siitä huolimatta kaikki alan perustutkinnosta valmistuvat eivät työllisty.
Tavoitteen saavuttamiseksi tutkittiin Stadin ammattiopistossa logistiikan perustutkinnon varastopalveluiden osaamisalan suorittaneiden sijoittumista sekä pääkaupunkiseudun sisälogistiikan työmarkkinoita analysoimalla työpaikkailmoituksia ja haastattelemalla alan alueellisia työnantajia. Tulosten perusteella vertailtiin osaamisen ja vaatimusten vastaavuutta sekä pohdittiin keinoja työllistymisen vaikuttavuuden parantamiseen. Johtopäätöksenä todettiin kolme tärkeätä kehittämiskohdetta liittyen tutkinnon sisältöön ja toteuttamiseen, työelämäyhteistyöhön ja opiskelijoiden työhön valmennukseen ja tukemiseen.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin kehitysehdotuksia logistiikan perustutkinnon varastopalveluiden osaamisalan tutkinnon sisällön muuttamiseen ja toteuttamiseen alueellisesti, työelämäyhteistyön parantamiseen sekä opiskelijoiden työelämävalmiuksiin ja työllistymisen tukemiseen työvalmennuksen keinoin.
Tutkimustyön kokemukset osoittivat myös, että tulevaisuudessa on tarpeellista saada yksityiskohtaista ja ajantasaista tilastotietoa tutkintonimikkeittäin koulutuksen vaikuttavuuden arvioimiseksi ja sen jatkokehittämiseksi.