Kehitysvammaisten asumispalveluiden liiketoimintasuunnitelma ja sen kehittäminen kehitysvammaisten itsensä kuvailemana
Heinikoski, Mari (2018)
Heinikoski, Mari
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011136
Tiivistelmä
Valtioneuvosto teki 21.1.2010 periaatepäätöksen kehitysvammaisten asumiseen ja siihen liittyvien palvelujen järjestämisestä. Kehitysvammaisten asumisen tavoitteena on mahdollistaa kehitysvammaisille yksilöllinen asuminen, joka vahvistaa heidän osallisuuttaan ja yhdenvertaisuuttaan yhteisössä ja yhteiskunnassa.
Kehittämistyöni käsittelee kehitysvammaisten asumispalveluja. Kehittämistyössäni tein teemahaastattelun 7 kehitysvammaiselle ja kuvasin heidän kokemuksiaan heidän tämän hetkisistä asumispalveluista ja pyrin heidän kokemustensa perusteella luomaan heille tarkoituksenmukaisen asumispalvelun. Tausta-ajatuksena oli, ettei heidän palvelutarpeensa ole kohdannut nykyiseen palvelun saantiin. Kehittämistyössäni on kysymys tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta. Lähestymistapa tässä kehittämistyössä on laadullisen tutkimuksen suuntauksista toimintatutkimuksellinen. Tämä tutkimus on luonteeltaan kuvaileva tutkimus, koska aiempaa tutkimustietoa aiheesta ei juuri ole.
Haastatteluaineiston analyysin perusteella tutkimustuloksiksi muodostui kaksi pääluokkaa: asiakkaan yksilöllisyyden ja perusoikeuksien tukeminen sekä asiakkaan itsemääräämisoikeuden sekä perusoikeuksien tukeminen. Teemahaastattelun pohjalta saatujen tulosten mukaan kehitysvammaisten asiakkaiden kokemukset heidän saamistaan asumispalveluista olivat varsin moninaisia. Asumiselta ja asumispalveluilta vaaditut asiat olivat kuitenkin varsin yhtenäisesti huolimatta siitä, että tuen tarpeet asumisessa vaihtelivat.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin kehitysvammaisten asumispalvelun yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen. Yritys tuottaa asiakkaiden kotiin vietäviä asumispalveluita kehitysvammaisille. Asumispalvelut sisältävät asiakkaiden arjen päivittäisissä toiminnoissa tarvittavaa ohjausta ja neuvontaa. Tutkimuksen pohjalta yrityksen toimintaa pyrittiin kehittämään konkreettisesti saadun asiakaspalautteen avulla. Asumispalvelun lähtökohtana on, että palveluntarpeen määrittelevät asiakkaat itse, jolloin maksimoidaan asiakaslähtöisyyden toteutuminen. Palvelussa korostetaan asiakaslähtöisiä, yksilöllisiä ratkaisuja asiakkaille, jossa keskiössä asiakas itse saa vaikuttaa saamaansa palveluun. Asiakkaan ja ohjaavan henkilökunnan vuorovaikutukseen panostetaan. Jatkossa rekrytoidessa uusia työntekijöitä asiakkaat otetaan mukaan rekrytointiin. Nykyteknologiaa tullaan hyödyntämään asumispalvelussa asiakkaiden pyynnöstä ja nykyteknologian hyödyntämistä tullaan kehittämään asiakkaiden tarpeita vastaaviksi, yksilöllisesti.
Kehittämistyöni käsittelee kehitysvammaisten asumispalveluja. Kehittämistyössäni tein teemahaastattelun 7 kehitysvammaiselle ja kuvasin heidän kokemuksiaan heidän tämän hetkisistä asumispalveluista ja pyrin heidän kokemustensa perusteella luomaan heille tarkoituksenmukaisen asumispalvelun. Tausta-ajatuksena oli, ettei heidän palvelutarpeensa ole kohdannut nykyiseen palvelun saantiin. Kehittämistyössäni on kysymys tutkimuksellisesta kehittämistoiminnasta. Lähestymistapa tässä kehittämistyössä on laadullisen tutkimuksen suuntauksista toimintatutkimuksellinen. Tämä tutkimus on luonteeltaan kuvaileva tutkimus, koska aiempaa tutkimustietoa aiheesta ei juuri ole.
Haastatteluaineiston analyysin perusteella tutkimustuloksiksi muodostui kaksi pääluokkaa: asiakkaan yksilöllisyyden ja perusoikeuksien tukeminen sekä asiakkaan itsemääräämisoikeuden sekä perusoikeuksien tukeminen. Teemahaastattelun pohjalta saatujen tulosten mukaan kehitysvammaisten asiakkaiden kokemukset heidän saamistaan asumispalveluista olivat varsin moninaisia. Asumiselta ja asumispalveluilta vaaditut asiat olivat kuitenkin varsin yhtenäisesti huolimatta siitä, että tuen tarpeet asumisessa vaihtelivat.
Tutkimustuloksia hyödynnettiin kehitysvammaisten asumispalvelun yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen. Yritys tuottaa asiakkaiden kotiin vietäviä asumispalveluita kehitysvammaisille. Asumispalvelut sisältävät asiakkaiden arjen päivittäisissä toiminnoissa tarvittavaa ohjausta ja neuvontaa. Tutkimuksen pohjalta yrityksen toimintaa pyrittiin kehittämään konkreettisesti saadun asiakaspalautteen avulla. Asumispalvelun lähtökohtana on, että palveluntarpeen määrittelevät asiakkaat itse, jolloin maksimoidaan asiakaslähtöisyyden toteutuminen. Palvelussa korostetaan asiakaslähtöisiä, yksilöllisiä ratkaisuja asiakkaille, jossa keskiössä asiakas itse saa vaikuttaa saamaansa palveluun. Asiakkaan ja ohjaavan henkilökunnan vuorovaikutukseen panostetaan. Jatkossa rekrytoidessa uusia työntekijöitä asiakkaat otetaan mukaan rekrytointiin. Nykyteknologiaa tullaan hyödyntämään asumispalvelussa asiakkaiden pyynnöstä ja nykyteknologian hyödyntämistä tullaan kehittämään asiakkaiden tarpeita vastaaviksi, yksilöllisesti.