Autofutur-tietojärjestelmän käyttöönotto
Lehtonen, Lasse (2018)
Lehtonen, Lasse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011134
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja kehittää American Service Oy:n varastonhallinta- ja asiakashallintajärjestelmän toimintaa. Vuonna 1993 perustettu yritys tarjoaa huolto-, korjaus- ja virityspalveluita Pohjois-Amerikan mantereella valmistetuille ajoneuvoille merkistä ja vuosimallista riippumatta. Yrityksen tyypillisimmät työkohteet koostuvat tavanomaisista käyttöautoista, harrasteajoneuvoista sekä työkäyttöön suunnatuista kevytkuorma-autoista.
Työ tehtiin yhteistyönä yrityksen omistajien ja työntekijöiden kanssa tarpeeseen tehostaa yrityksen varasto- ja asiakashallintaa.
Työssä keskityttiin Autofutur-tietojärjestelmän käyttöönottoon yrityksessä. Ennen työn aloittamista selvitettiin alueita, jossa muutoksen tarve on suurin, ja päätettiin keskittyä käyttämään ohjelmistosta nimenomaisesti näille sektoreille suunnattuja ominaisuuksia. Järjestelmän tarjoamista avuista hyödynnettäisiin käytännössä eniten varastonhallintaan, asiakasrekisteriin sekä tilauksien organisointiin keskittyviä osioita. Näiden osioiden yhtenäinen hallinta tehostaa toimintaa, parantaa kustannusarvioiden tarkkuutta ja helpottaa aikataulujen laatimista.
Ohjelmistollisen varastonhallinnan takia välttämätön varastoinventaario toi lisäarvoa varaston uudelleenjärjestämisen muodossa. Tuotteet lajiteltiin hyllyittäin, ja hyllyt merkittiin selkeyden lisäämiseksi.
Jo järjestelmän testausvaiheessa havaittiin ongelmia alkuperäisen suunnitelman ja käytännön välillä. Järjestelmä on suunniteltu käytettäväksi kokonaisvaltaisena työkaluna nitomaan yhteen erillisiä toimintoja autokorjaamon sisällä. Alkupään suunnitelmat eriyttää tiettyjä osa-alueita järjestelmästä vanhojen toimintamallien rinnalle osoittautuivat työläiksi. Käytännön kokemuksien perusteella siirryttiin käyttämään suurempaa valikoimaa järjestelmän työkaluista. Kurssimuutoksen jälkeen järjestelmä on osoittanut toimivuutensa vähentäen asiakaspalveluun ja kustannuslaskentaan kuluvaa aikaa. Ajoneuvorekisteri on nähty tervetulleena työkaluna, joka on omiaan tukemaan tasokkaampaa korjaamotoimintaa.
Työ tehtiin yhteistyönä yrityksen omistajien ja työntekijöiden kanssa tarpeeseen tehostaa yrityksen varasto- ja asiakashallintaa.
Työssä keskityttiin Autofutur-tietojärjestelmän käyttöönottoon yrityksessä. Ennen työn aloittamista selvitettiin alueita, jossa muutoksen tarve on suurin, ja päätettiin keskittyä käyttämään ohjelmistosta nimenomaisesti näille sektoreille suunnattuja ominaisuuksia. Järjestelmän tarjoamista avuista hyödynnettäisiin käytännössä eniten varastonhallintaan, asiakasrekisteriin sekä tilauksien organisointiin keskittyviä osioita. Näiden osioiden yhtenäinen hallinta tehostaa toimintaa, parantaa kustannusarvioiden tarkkuutta ja helpottaa aikataulujen laatimista.
Ohjelmistollisen varastonhallinnan takia välttämätön varastoinventaario toi lisäarvoa varaston uudelleenjärjestämisen muodossa. Tuotteet lajiteltiin hyllyittäin, ja hyllyt merkittiin selkeyden lisäämiseksi.
Jo järjestelmän testausvaiheessa havaittiin ongelmia alkuperäisen suunnitelman ja käytännön välillä. Järjestelmä on suunniteltu käytettäväksi kokonaisvaltaisena työkaluna nitomaan yhteen erillisiä toimintoja autokorjaamon sisällä. Alkupään suunnitelmat eriyttää tiettyjä osa-alueita järjestelmästä vanhojen toimintamallien rinnalle osoittautuivat työläiksi. Käytännön kokemuksien perusteella siirryttiin käyttämään suurempaa valikoimaa järjestelmän työkaluista. Kurssimuutoksen jälkeen järjestelmä on osoittanut toimivuutensa vähentäen asiakaspalveluun ja kustannuslaskentaan kuluvaa aikaa. Ajoneuvorekisteri on nähty tervetulleena työkaluna, joka on omiaan tukemaan tasokkaampaa korjaamotoimintaa.