Viinitastingin tuotteistaminen ja toteutus
Hirvi, Olli (2018)
Hirvi, Olli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa kokonaisuus viinitastingin toteuttamisesta ja tuotteistamisesta. Palvelun tuotteistaminen sisälsi suunnittelun, toteuttamisen, hinnoittelun ja arvioinnin. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tavoitteena oli rakentaa valmis mallipaketti viinitastingin toteuttamiseksi.
Viinitastingin suunnitteluvaiheeseen kuului tärkeimpänä osana viinien teoriatietoon tutustuminen. Suunnitteluvaiheen myötä voitiin muodostaa kattava paketti viinitastingin pitämiseen vaadittavasta viinien perustiedosta. Tätä teoriapakettia voidaan jatkossa hyödyntää esimerkiksi viinitastingiin osallistuvan henkilökunnan kouluttamisessa. Lisäksi se tarjoaa monipuolista tietoa kuluttajille, jotka haluavat oppia uutta viinien maailmasta.
Toiminnallinen osuus toteutettiin valkoviinitastingin avulla, johon osallistui 6 henkilöä. Osallistujat olivat aloittelijoita viinien maailmassa ja tasting räätälöitiin heidän tarpeisiinsa. Viinitastingissa pidettiin osallistujille luento-osuus viinin perustiedoista ja tuotannosta. Sen jälkeen pidettiin itse tasting-osuus, jossa tutustuttiin viiteen erilaiseen valkoviiniin tastingin järjestäjän johdolla. Tasting-tilaisuuden lopuksi kerättiin palaute, joka on koostettu tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tuloksena on toteutettu viinitastingin mallipaketti, joka on tuotteistettu markkinointia varten. Paketteja voidaan tuottaa lisää eri asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi opinnäytetyön avulla on voitu arvioida tasting-paketin suunnittelua ja toteutusta sen jatkokehittämistä varten.
Viinitastingin suunnitteluvaiheeseen kuului tärkeimpänä osana viinien teoriatietoon tutustuminen. Suunnitteluvaiheen myötä voitiin muodostaa kattava paketti viinitastingin pitämiseen vaadittavasta viinien perustiedosta. Tätä teoriapakettia voidaan jatkossa hyödyntää esimerkiksi viinitastingiin osallistuvan henkilökunnan kouluttamisessa. Lisäksi se tarjoaa monipuolista tietoa kuluttajille, jotka haluavat oppia uutta viinien maailmasta.
Toiminnallinen osuus toteutettiin valkoviinitastingin avulla, johon osallistui 6 henkilöä. Osallistujat olivat aloittelijoita viinien maailmassa ja tasting räätälöitiin heidän tarpeisiinsa. Viinitastingissa pidettiin osallistujille luento-osuus viinin perustiedoista ja tuotannosta. Sen jälkeen pidettiin itse tasting-osuus, jossa tutustuttiin viiteen erilaiseen valkoviiniin tastingin järjestäjän johdolla. Tasting-tilaisuuden lopuksi kerättiin palaute, joka on koostettu tässä opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tuloksena on toteutettu viinitastingin mallipaketti, joka on tuotteistettu markkinointia varten. Paketteja voidaan tuottaa lisää eri asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Lisäksi opinnäytetyön avulla on voitu arvioida tasting-paketin suunnittelua ja toteutusta sen jatkokehittämistä varten.