Tunnuksen uudistus ja tuoteilmeen suunnittelu Maru's Bags -laukkumallistolle
Lindell, Päivi (2010)
Lindell, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052110077
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuotetunnuksen uudistus ja tuoteilmeen suunnittelu laukkuja suunnittelevalle ja valmistavalle Maru's Bags -yritykselle. Tuoteilmeen suunnittelu piti sisällään Internet-sivujen, käyntikortin ja riippulappujen suunnittelun. Maru's Bags on tamperelaisen suunnittelijan itse valmistama laukkumallisto. Tuote-merkin tunnus oli vuodelta 2004 ja malliston suunnittelija kaipasi tunnukselle uudistusta tuotteiden esittelysivuston suunnittelun yhteydessä. Yrityksellä ei ollut ennestään Internet-sivustoa.
Työn toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella erottuva, myyvä ja yrityksen tuotteiden näköinen tuotetunnus ja tuoteilme. Internet-sivuston tavoitteena oli esitellä mallistoa, olla informatiivinen ja houkuttelevan näköinen. Sivusto toteutettiin Adobe Flash:llä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli Internet-sivujen käytettävyyttä. Teoriaosuus painottui käytettävyyden yleisen teorian lisäksi Jakob Nielsenin Heuristisen arvioinnin kymmeneen sääntöön sekä Irmeli Sinkkosen sääntökokoelmiin. Nielsenin ja Sinkkosen sääntöjä sovellettiin kokoamalla niiden pohjalta arviointilistan asiakasyrityksen kilpailijoiden Internet-sivujen arviointiin. Toimivuuden ja ongelmakohtien arvioinnin lisäksi samalla käsiteltiin arviointilistan kohtiin liittyvää käytettävyyden teoriaa. Työssä arvioitiin ja tutkittiin asiakasyrityksen viiden kilpailijan web-sivustoja. Arvioinnin tuloksia hyödynnettiin opinnäytetyön produktio-osuuden suunnittelutyön tukena. Tutkitut yritykset ovat Freitag, Globe Hope, Mirka Tuovinen, Ilomieli ja Plan B.
Arvioinnin tavoitteena oli havaita kilpailijoiden sivujen avulla käytettävyyden toimivuutta ja ongelmakohtia. Tarkoituksena oli perehtyä käytettävyyteen vaikuttaviin seikkoihin ja hyödyntää arvioinnin tulosta työn produktio-osuudessa suunniteltujen Internet-sivujen hyväksi.
Kilpailija-arvioinnin tuloksia analysoitiin ja niistä tehtiin yhteenveto. Tuloksia hyödynnettiin työn Internet-sivujen suunnittelussa. Arviointikysymysten avulla löydettiin enemmän käytettävyyden ongelmakohtia kuin esimerkkejä sen toimimisesta. Kilpailijoiden sivustojen arviointi perehdytti hyvin käytettävyyden perusasioihin. Arviointikohdissa läpi käyty teoria auttoi rakentamaan suunnitellusta sivustosta rakenteellisesti selkeät ja tekemään navigointivalikosta ja linkeistä käytettävyyden kannalta toimivat.
Opinnäytteen toiminnallisen osuuden tuloksena syntyi asetetut tavoitteet täyttävä tuotetunnus, Internet-sivun ilme, käyntikortti sekä riippulappu. Tilaajan asettamat tavoitteet sivuston yksinkertaisuudesta ja selkeydestä tavoitettiin ja asiakas on tyytyväinen sivuston ilmeeseen.
Työn toiminnallisen osuuden tavoitteena oli suunnitella erottuva, myyvä ja yrityksen tuotteiden näköinen tuotetunnus ja tuoteilme. Internet-sivuston tavoitteena oli esitellä mallistoa, olla informatiivinen ja houkuttelevan näköinen. Sivusto toteutettiin Adobe Flash:llä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli Internet-sivujen käytettävyyttä. Teoriaosuus painottui käytettävyyden yleisen teorian lisäksi Jakob Nielsenin Heuristisen arvioinnin kymmeneen sääntöön sekä Irmeli Sinkkosen sääntökokoelmiin. Nielsenin ja Sinkkosen sääntöjä sovellettiin kokoamalla niiden pohjalta arviointilistan asiakasyrityksen kilpailijoiden Internet-sivujen arviointiin. Toimivuuden ja ongelmakohtien arvioinnin lisäksi samalla käsiteltiin arviointilistan kohtiin liittyvää käytettävyyden teoriaa. Työssä arvioitiin ja tutkittiin asiakasyrityksen viiden kilpailijan web-sivustoja. Arvioinnin tuloksia hyödynnettiin opinnäytetyön produktio-osuuden suunnittelutyön tukena. Tutkitut yritykset ovat Freitag, Globe Hope, Mirka Tuovinen, Ilomieli ja Plan B.
Arvioinnin tavoitteena oli havaita kilpailijoiden sivujen avulla käytettävyyden toimivuutta ja ongelmakohtia. Tarkoituksena oli perehtyä käytettävyyteen vaikuttaviin seikkoihin ja hyödyntää arvioinnin tulosta työn produktio-osuudessa suunniteltujen Internet-sivujen hyväksi.
Kilpailija-arvioinnin tuloksia analysoitiin ja niistä tehtiin yhteenveto. Tuloksia hyödynnettiin työn Internet-sivujen suunnittelussa. Arviointikysymysten avulla löydettiin enemmän käytettävyyden ongelmakohtia kuin esimerkkejä sen toimimisesta. Kilpailijoiden sivustojen arviointi perehdytti hyvin käytettävyyden perusasioihin. Arviointikohdissa läpi käyty teoria auttoi rakentamaan suunnitellusta sivustosta rakenteellisesti selkeät ja tekemään navigointivalikosta ja linkeistä käytettävyyden kannalta toimivat.
Opinnäytteen toiminnallisen osuuden tuloksena syntyi asetetut tavoitteet täyttävä tuotetunnus, Internet-sivun ilme, käyntikortti sekä riippulappu. Tilaajan asettamat tavoitteet sivuston yksinkertaisuudesta ja selkeydestä tavoitettiin ja asiakas on tyytyväinen sivuston ilmeeseen.