Designtube : Palvelumuotoilullinen näkökulma opetustyön kehittämiseen
Laukkanen, Jaakko (2018)
Laukkanen, Jaakko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011295
Tiivistelmä
Viimeisen viiden vuoden aikana opettajan työssä Savonia-ammattikorkeakoulussa, Muotoilun koulutusohjelmassa, on usein tullut vastaan tilanteita, joissa opetustyö vaatii lisää työkaluja. Ongelma on yleinen. Esimerkiksi erilaisten työ- ja prosessitekniikoiden esittely, ohjelmisto-opetus sekä etäopiskelun tehostaminen luovat haasteita jokapäiväiseen työhön. Myös opiskelijoiden antamien palautteiden mukaan, tarve kehittää opetussisältöjen esitystapoja, informatiivisuutta sekä helpottaa niiden itsenäisesti opiskelua, on erittäin suuri. Lisäksi opiskelijoiden graafisen suunnittelun taitoja täytyy kehittää, jotta he pystyvät vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin tehokkaasti.
Näiden työyhteisössä esiintyvien kehittämishaasteiden pohjalta muodostuu ydinkysymys, ongelma; Kuinka voidaan tehostaa työyhteisön toimintaa ja muotoilualan opettajan työtä sekä samalla kehittää opetusmenetelmiä niin, että ne helpottavat opiskelijoiden opiskelua?
Ongelmaa lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin ajatellen opetustyötä palvelutuotteena, jonka sisältö ja funktionaalisuus rakentuvat käyttäjien, eli opiskelijoiden tarpeiden mukaan samalla luoden palveluntarjoajalle, Savonia-ammattikorkeakoululle, uusia mahdollisuuksia saada liiketoiminnallista hyötyä. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, konsepti, joka tuo lisäelementtejä opetustyöhön ja tehostaa opiskelua.
Muotoiluprosessin tuloksena syntyi Designtube-konsepti, WordPress-pohjainen opetustutoriaalipankki ja showroom-alusta, joka toimii käyttöliittymän tavoin Muotoilun koulutusohjelmassa opetuksen apuvälineenä. Designtube innostaa opiskelijoita sosiaalisen median kautta tutustumaan sisältöön sekä kokeilemaan erilaisia harjoituksia itsenäisesti. Sivustolle viikoittain ilmestyvät uudet videotutoriaaliharjoitukset sekä kertaavat aineistot eri opintojaksoilta luovat jatkuvuuden alustan sisällölliselle kehitykselle. Sen tärkein pitkäntähtäimen missio on parantaa muotoilijaopiskelijoiden taitoja tuottaa teknisesti näyttävää visuaalista sisältöä sekä laajentaa näkemystä muotoilutuotteen brändäyksestä. Lisäksi Designtube pystyy nopeuttamaan opiskelijoiden itsenäisesti toteutettavien projektien aikatauluja, koska sivuston opetustutoriaalien avulla heidän on helpompaa koostaa näyttäviä presentaatioita tuote- ja työskentelyprosesseistaan.
Näiden työyhteisössä esiintyvien kehittämishaasteiden pohjalta muodostuu ydinkysymys, ongelma; Kuinka voidaan tehostaa työyhteisön toimintaa ja muotoilualan opettajan työtä sekä samalla kehittää opetusmenetelmiä niin, että ne helpottavat opiskelijoiden opiskelua?
Ongelmaa lähestyttiin palvelumuotoilun keinoin ajatellen opetustyötä palvelutuotteena, jonka sisältö ja funktionaalisuus rakentuvat käyttäjien, eli opiskelijoiden tarpeiden mukaan samalla luoden palveluntarjoajalle, Savonia-ammattikorkeakoululle, uusia mahdollisuuksia saada liiketoiminnallista hyötyä. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, konsepti, joka tuo lisäelementtejä opetustyöhön ja tehostaa opiskelua.
Muotoiluprosessin tuloksena syntyi Designtube-konsepti, WordPress-pohjainen opetustutoriaalipankki ja showroom-alusta, joka toimii käyttöliittymän tavoin Muotoilun koulutusohjelmassa opetuksen apuvälineenä. Designtube innostaa opiskelijoita sosiaalisen median kautta tutustumaan sisältöön sekä kokeilemaan erilaisia harjoituksia itsenäisesti. Sivustolle viikoittain ilmestyvät uudet videotutoriaaliharjoitukset sekä kertaavat aineistot eri opintojaksoilta luovat jatkuvuuden alustan sisällölliselle kehitykselle. Sen tärkein pitkäntähtäimen missio on parantaa muotoilijaopiskelijoiden taitoja tuottaa teknisesti näyttävää visuaalista sisältöä sekä laajentaa näkemystä muotoilutuotteen brändäyksestä. Lisäksi Designtube pystyy nopeuttamaan opiskelijoiden itsenäisesti toteutettavien projektien aikatauluja, koska sivuston opetustutoriaalien avulla heidän on helpompaa koostaa näyttäviä presentaatioita tuote- ja työskentelyprosesseistaan.