ISBAR-raportointimenetelmän käyttö ja käyttöönoton kokemukset
Ala-Mäyry, Saku; Muikku, Essi (2018)
Ala-Mäyry, Saku
Muikku, Essi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011081
Tiivistelmä
ISBAR-raportointimenetelmä toimii muistilistana potilaan tai asiakkaan hoitoon liittyvässä kommunikoinnissa sekä tiedonvaihdossa. ISBAR-raportointimenetelmällä ja sen käyttöönotolla on suora vaikutus myös potilasturvallisuuteen, sillä tiedonvaihdolla ja sen onnistumisella on suora vaikutus potilasturvallisuuden ylläpitämisessä. Vantaan kaupungin hoivapalvelut on ottanut ISBAR-ohjeistuksen ja siihen liittyvän koulutuksen käyttöön vuoden 2017 aikana.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Vantaan kaupungin hoivapalveluiden työntekijöiden kokemuksia ISBAR-raportointimenetelmän käytöstä asiakasturvallisen raportoinnin välineenä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin hoivapalveluiden kanssa ja opinnäytetyöhön liittyvä kysely henkilöstölle toteutettiin alkuvuodesta 2018. Kyselyyn saatiin 41 vastausta vastausprosentin ollessa 20,5%.
Vaikka lähes kaikki kyselyyn vastanneet tiesivät mitä ISBAR-raportointimenetelmällä tarkoitetaan, ei sitä välttämättä osata siirtää käytännön työhön. Kolmasosa vastaajista ei ollut osallistunut työnantajan järjestämään ISBAR-raportointimenetelmää koskevaan koulutukseen. ISBAR-raportointimenetelmän käyttämistä rajoittavina tekijöinä nousivat esiin menetelmän tunnettavuus, ISBAR-raportointimenetelmän käyttöön kuluva aika, raportin vastaanottajan haluttomuus kuunnella raporttia, vanhoissa käytännöissä pidättäytyminen, taskukorttien puute sekä ISBAR-raportointimenetelmän käytön vaikeus. Kyselyn tulosten perusteella saatiin selville, että työntekijät toivovat jatkuvaa koulutusta ja erityisesti käytännön harjoitteita. Suhtautuminen ISBAR-raportointimenetelmään oli positiivista ja sen käytön toivottiin rantautuvan laajemmin henkilöstön käyttöön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Vantaan kaupungin hoivapalvelut saa tietoa siitä, kuinka tunnettu ISBAR-raportointimenetelmä on henkilöstön keskuudessa sekä siitä, miten henkilöstö kokee ISBAR-raportointimenetelmän ja siihen liittyvän koulutuksen. Tulosten ja olemassa olevan tiedon perusteella tehtiin toimintaehdotuksia, joiden avulla ISBAR-raportointimenetelmästä annettavaa koulutusta ja menetelmän käyttöönottoa voidaan edelleen kehittää. Toimintaehdotuksia olivat muun muassa käytännön harjoitteiden lisääminen, jatkuva koulutus, muistilistojen saatavuuden lisääminen sekä ikäihmisille tyypilliset piirteet huomioivan ISBAR-muistilistan kehittäminen yksiköiden käyttöön.
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin Vantaan kaupungin hoivapalveluiden työntekijöiden kokemuksia ISBAR-raportointimenetelmän käytöstä asiakasturvallisen raportoinnin välineenä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Vantaan kaupungin hoivapalveluiden kanssa ja opinnäytetyöhön liittyvä kysely henkilöstölle toteutettiin alkuvuodesta 2018. Kyselyyn saatiin 41 vastausta vastausprosentin ollessa 20,5%.
Vaikka lähes kaikki kyselyyn vastanneet tiesivät mitä ISBAR-raportointimenetelmällä tarkoitetaan, ei sitä välttämättä osata siirtää käytännön työhön. Kolmasosa vastaajista ei ollut osallistunut työnantajan järjestämään ISBAR-raportointimenetelmää koskevaan koulutukseen. ISBAR-raportointimenetelmän käyttämistä rajoittavina tekijöinä nousivat esiin menetelmän tunnettavuus, ISBAR-raportointimenetelmän käyttöön kuluva aika, raportin vastaanottajan haluttomuus kuunnella raporttia, vanhoissa käytännöissä pidättäytyminen, taskukorttien puute sekä ISBAR-raportointimenetelmän käytön vaikeus. Kyselyn tulosten perusteella saatiin selville, että työntekijät toivovat jatkuvaa koulutusta ja erityisesti käytännön harjoitteita. Suhtautuminen ISBAR-raportointimenetelmään oli positiivista ja sen käytön toivottiin rantautuvan laajemmin henkilöstön käyttöön.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Vantaan kaupungin hoivapalvelut saa tietoa siitä, kuinka tunnettu ISBAR-raportointimenetelmä on henkilöstön keskuudessa sekä siitä, miten henkilöstö kokee ISBAR-raportointimenetelmän ja siihen liittyvän koulutuksen. Tulosten ja olemassa olevan tiedon perusteella tehtiin toimintaehdotuksia, joiden avulla ISBAR-raportointimenetelmästä annettavaa koulutusta ja menetelmän käyttöönottoa voidaan edelleen kehittää. Toimintaehdotuksia olivat muun muassa käytännön harjoitteiden lisääminen, jatkuva koulutus, muistilistojen saatavuuden lisääminen sekä ikäihmisille tyypilliset piirteet huomioivan ISBAR-muistilistan kehittäminen yksiköiden käyttöön.