Eettiset kysymykset tulevaisuuden terveyden edistämisessä
Fiucci, Jenni (2018)
Fiucci, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011093
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata, minkälaiset eettiset arvot ja näkökulmat sekä eettisen toiminnan kompetenssit korostuvat terveyden edistämisen asiantuntijoiden terveyden edistämisen tulevaisuutta koskevissa teemahaastatteluissa. Työn tilaaja on HPP- Health Promotion Programme- projekti, jonka tavoitteena on kehittää uusia terveyden edistämisen opetuskokonaisuuksia ammattikorkeakoulun opetukseen ja ammatilliseen opetukseen. Tavoitteena on tutkimuskysymykseen vastaten tuottaa tietoa, jota voidaan käyttää tulevaisuuden terveyden edistämisen opetuskokonaisuuksia suunniteltaessa.
Tutkimusaineistona oli HPP-projektin teemahaastattelut, joissa asiantuntijat keskustelivat terveyden edistämisen tulevaisuudesta, sen ihannetilasta 10 vuoden kuluttua. Menetelmäksi valittiin deduktiivinen sisällönanalyysi ja aineiston analyysirungoksi CompHP-käsikirjan terveyden edistämisen eettiset arvot. Jokainen kahdestatoista eettisestä arvosta on monisisältöinen eikä yhtäkään arvoa voi kuvata yhdellä käsitteellä, vaan kyseessä on monimerkityksellinen arvoteema. Alkuperäisilmaisut luokiteltiin arvoteemojen mukaan, jonka jälkeen analyysia jatkettiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Terveys on ihmisoikeus ja terveyden edistämisen toiminnassa se tulee ymmärtää jokaisen yksilön tai ryhmän oikeudeksi terveyteen ja hyvinvointiin. Terveyden ja hyvinvoinnin puolestapuhuminen kaikilla julkishallinnon toimialoilla, toimijoiden saumaton, ylisektorillinen yhteistyö sekä yhteistyö kolmannen sektorin ja elinkeinoelämän kanssa on välttämätöntä hyvän ja eettisen terveyden edistämisen toteutumiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Palvelujen kohdentaminen heikommassa väestönosassa oleviin, ennaltaehkäisevä ote, riittävä resursointi ja digitalisaation hyödyt ja haasteet korostuvat tämän päivän terveyden edistämisen toimintaa eettisestä näkökulmasta tarkasteltuna.
Yksilön ja ryhmän arvon tunnustavaa asiakaslähtöistä ajattelu- ja toimintatapaa tulee vahvistaa terveyden edistämisen ammattilaisten toiminnassa. Asiakaslähtöinen ajattelu- ja toimintatapa toteutuvat vain, jos nähdään yksilö ja ryhmä toiminnan subjektina ja mahdollistetaan tietoisten päätösten tekeminen sekä itsensä toteuttaminen lähiympäristössään. Asiakaslähtöisen terveyden edistämisen tulisi perustua vahvaan tietopohjaan ja näyttöön perustuvaan toimintaan. Terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavan tiedon tehokas kerääminen, hyödyntäminen ja jako on tärkeää. Tiedon huomioiminen päätöksenteoissa kaikilla toimialoilla sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteiden selkeä määrittely ja vaikutusten arviointi ovat osa hyvän ja eettisen terveyden edistämisen perustaa.
Tutkimusaineistona oli HPP-projektin teemahaastattelut, joissa asiantuntijat keskustelivat terveyden edistämisen tulevaisuudesta, sen ihannetilasta 10 vuoden kuluttua. Menetelmäksi valittiin deduktiivinen sisällönanalyysi ja aineiston analyysirungoksi CompHP-käsikirjan terveyden edistämisen eettiset arvot. Jokainen kahdestatoista eettisestä arvosta on monisisältöinen eikä yhtäkään arvoa voi kuvata yhdellä käsitteellä, vaan kyseessä on monimerkityksellinen arvoteema. Alkuperäisilmaisut luokiteltiin arvoteemojen mukaan, jonka jälkeen analyysia jatkettiin induktiivisen sisällönanalyysin periaatteita noudattaen.
Terveys on ihmisoikeus ja terveyden edistämisen toiminnassa se tulee ymmärtää jokaisen yksilön tai ryhmän oikeudeksi terveyteen ja hyvinvointiin. Terveyden ja hyvinvoinnin puolestapuhuminen kaikilla julkishallinnon toimialoilla, toimijoiden saumaton, ylisektorillinen yhteistyö sekä yhteistyö kolmannen sektorin ja elinkeinoelämän kanssa on välttämätöntä hyvän ja eettisen terveyden edistämisen toteutumiseksi ja tavoitteiden saavuttamiseksi. Palvelujen kohdentaminen heikommassa väestönosassa oleviin, ennaltaehkäisevä ote, riittävä resursointi ja digitalisaation hyödyt ja haasteet korostuvat tämän päivän terveyden edistämisen toimintaa eettisestä näkökulmasta tarkasteltuna.
Yksilön ja ryhmän arvon tunnustavaa asiakaslähtöistä ajattelu- ja toimintatapaa tulee vahvistaa terveyden edistämisen ammattilaisten toiminnassa. Asiakaslähtöinen ajattelu- ja toimintatapa toteutuvat vain, jos nähdään yksilö ja ryhmä toiminnan subjektina ja mahdollistetaan tietoisten päätösten tekeminen sekä itsensä toteuttaminen lähiympäristössään. Asiakaslähtöisen terveyden edistämisen tulisi perustua vahvaan tietopohjaan ja näyttöön perustuvaan toimintaan. Terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavan tiedon tehokas kerääminen, hyödyntäminen ja jako on tärkeää. Tiedon huomioiminen päätöksenteoissa kaikilla toimialoilla sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tavoitteiden selkeä määrittely ja vaikutusten arviointi ovat osa hyvän ja eettisen terveyden edistämisen perustaa.