Reformin vaikutukset oppimisympäristöihin ja opetukseen Stadin ammattiopistossa
Mäkelä, Raija (2018)
Mäkelä, Raija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ammatillisen koulutuksen reformin vaikutusta oppimisympäristöihin ja opetukseen Stadin ammattiopistossa. Tutkimus selvittää miten uudistus vaikuttaa oppimiseen, oppimateriaalin muotoon ja käytettävyyttä ajasta ja paikasta riippumattomista lähtökohdista. Sähköisen oppimateriaalin varastointiin liittyen tarkastelussa on tallennuspaikan valinta ja erilaisten sovellusten tietämys. Opetuksessa ja oppimises-sa on käytössä monenlaisia laitteita Opetuksessa ja oppimisessa on käytössä monenlaisia laitteita ja ohjelmia, joiden toivotaan edistävän oppimista ammatillisessa oppilaitoksessa.
Ammatillinen koulutus on uudistumassa, ja työelämä tulee vaikuttamaan entistä enemmän opetuksen ja oppimisen järjestämiseen. Uudistuksen tavoitteena on työllisyyden parantaminen ja ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden lisääminen. Opintojen aloitukseen liittyy henkilökohtaisen oppimispolun suunnittelu, jolloin huomioidaan mahdollinen aiempi osaaminen. Suunnittelun lähtökohtina ovat myös opiskelijan toiveet ja tulevaisuuden jatkosuunnitelmat perustutkinnon suorittamisen jälkeen. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on antaa oppimisen mahdollisuus kaikille sitä haluaville peruskoulun tai lukion päättäneille hakijoille. Aikaisempi lukujärjestyksen mukainen opetus alkaa olla historiaa ja tiimioppiminen projekteissa nykyaikaa.
Pääasiallisena tiedonhankintatapana käytettiin kyselyä. Kyselyyn valittiin kolme opettajaa ja neljä opiskelijaryhmää. Opettajille järjestettiin kvalitatiivinen kysely, jossa tutkittiin tämän hetken tilannetta. Opettajien vastaukset olivat vapaamuotoisia, ja heille annettiin täsmen-tämisen mahdollisuus vastaamisen jälkeen. Opiskelijoille teetettiin kvantitatiivinen Linkert-kysely, johon vastauksia kertyi 38 opiskelijalta. Lisänä tutkimuksessa on omaa havain-nointia.
Tulosten perusteella voidaan todeta oppimateriaalina paperisen monisteen olevan opiskelijoille mieluisin oppimateriaalinmuoto. Opiskelijoiden oman oppimispolun tunteminen ja vaikutus opinnoissa etenemiseen on tunnistettavissa eri oppimisympäristöissä. Ammattiteorian linkittyminen ammattityön kanssa koetaan hyväksi. Pilvitallennuksen tunnettavuutta tulee lisätä opintojen aikana. Kyselyyn osallistuneet opiskelijat ovat enimmäkseen tyytyväisiä oppimaansa ja yleisesti opiskelupaikkaansa.
Ammatillinen koulutus on uudistumassa, ja työelämä tulee vaikuttamaan entistä enemmän opetuksen ja oppimisen järjestämiseen. Uudistuksen tavoitteena on työllisyyden parantaminen ja ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden lisääminen. Opintojen aloitukseen liittyy henkilökohtaisen oppimispolun suunnittelu, jolloin huomioidaan mahdollinen aiempi osaaminen. Suunnittelun lähtökohtina ovat myös opiskelijan toiveet ja tulevaisuuden jatkosuunnitelmat perustutkinnon suorittamisen jälkeen. Koulutuksen järjestäjän tehtävänä on antaa oppimisen mahdollisuus kaikille sitä haluaville peruskoulun tai lukion päättäneille hakijoille. Aikaisempi lukujärjestyksen mukainen opetus alkaa olla historiaa ja tiimioppiminen projekteissa nykyaikaa.
Pääasiallisena tiedonhankintatapana käytettiin kyselyä. Kyselyyn valittiin kolme opettajaa ja neljä opiskelijaryhmää. Opettajille järjestettiin kvalitatiivinen kysely, jossa tutkittiin tämän hetken tilannetta. Opettajien vastaukset olivat vapaamuotoisia, ja heille annettiin täsmen-tämisen mahdollisuus vastaamisen jälkeen. Opiskelijoille teetettiin kvantitatiivinen Linkert-kysely, johon vastauksia kertyi 38 opiskelijalta. Lisänä tutkimuksessa on omaa havain-nointia.
Tulosten perusteella voidaan todeta oppimateriaalina paperisen monisteen olevan opiskelijoille mieluisin oppimateriaalinmuoto. Opiskelijoiden oman oppimispolun tunteminen ja vaikutus opinnoissa etenemiseen on tunnistettavissa eri oppimisympäristöissä. Ammattiteorian linkittyminen ammattityön kanssa koetaan hyväksi. Pilvitallennuksen tunnettavuutta tulee lisätä opintojen aikana. Kyselyyn osallistuneet opiskelijat ovat enimmäkseen tyytyväisiä oppimaansa ja yleisesti opiskelupaikkaansa.