Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkopalvelun ansaintamallin jalostaminen myyntityöllä : Case Breikkeri.fi, Happia Oy

Virtanen, Markus (2018)

 
Avaa tiedosto
Virtanen_Markus.pdf (6.543Mt)
Lataukset: 


Virtanen, Markus
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111425
Tiivistelmä
Digitalisaatio murtaa vakiintuneita rakenteita ja toimintamalleja. Se myös alentaa markkinoille tulemisen kynnyksiä ja lisää kilpailua. Kaiken keskiössä on kokonaisvaltainen ymmärrys asiakkaan tarpeista. Digitalisaation myötä yrityksille on muodostunut uusia tapoja ansaita tuotteella tai palvelulla tulonsa. Tämä opinnäytetyö tehtiin oululaisen Happia Oy:n toimeksiannosta ja sen tavoite oli jalostaa yrityksen kärkituotteen, verkkoselainpohjaisen Breikkeri-palvelun ansaintamalli toimivaksi siten, että palvelun ylläpitäminen olisi taloudellisesti kannattavaa.

Tarve tälle opinnäytetyölle oli selkeä. Breikkeri-palvelua ei oltu vielä lanseerattu tämän työn aloittamisvaiheessa. Palvelua oli myyty ennakkoon keväällä 2017, ja myynnin tuloksia hyödynnettiin tämän työn taustatietoina, mutta kokonaisvaltainen ymmärrys markkinoista vielä puuttui. Ei oltu varmoja, millä eri tavoilla toimeksiantajan palvelulla voitaisiin hankkia tuloja palvelun kohderyhmä ja markkinoilla vallinneet käytänteet huomioiden. Tämän opinnäytetyön empiriaosuus kuvaa ansaintamallin jalostumista aikavälillä 25.8.-20.12.2017.

Tässä työssä sovellettu tietoperusta painottui digitalisaatioon liittyvien rakennemuutosten esittelyyn, digitaalisten palveluiden ansaintamalleihin, kokeilukulttuuriin sekä myyntityön mahdollisuuksiin. Tutkimuksen lähestymistavaksi valikoitui konstruktiivinen tutkimus, koska tavoitteena oli luoda uusi, toimiva malli, jonka toimivuus piti testata käytännössä. Menetelminä käytettiin esikuva-analyysiä, yhteisöllisiä ideointimenetelmiä, arvolupausmallinnusta sekä käytännön myyntityötä.

Työn tuloksena ansaintamalli jalostui. Palvelulle löytyi uusia maksajia, vaikka loppukäyttäjät pysyivät samoina. Tuotemyynnin rinnalle kehitettiin myös palvelupaketti, jossa varsinainen ansainta tehdään koulutuksella. Opinnäytetyöllä saavutettiin kaikki tulokset, joita tavoiteltiin.

Työn johdosta toimeksiantajan ymmärrys kohdemarkkinoista jalostui ja löydettiin tavat luoda tuloja Breikkerillä. Lisäksi toimeksiantajan oli helpompi lähteä kehittämään verkkopalvelustaan tuoteperhettä. Myyntityön merkityksen ymmärrys myös kasvoi. Kehitysehdotukseksi muodostui koulutuspalvelun kehittäminen verkkokurssiksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste