Osallisuus päivätoiminnassa : Kehitysvammaisten päivätoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen päiväkeskus Poijussa
Puustinen, Elina (2018)
Puustinen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111488
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on kehitysvammaisten päivätoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen. Kehitysvammaisten päivätoiminta on asiakkaan toimintakykyä ylläpitävää, osallisuuden turvaavaa ja sosiaalista vuorovaikutusta kehit-tävää toimintaa. Valtakunnallisesti kehitysvammaisten päivätoiminnan odotetaan uudistuvan niin, että toiminta on yksilöllisempää ja se huomioi nykyistä paremmin asiakkaiden toiveet ja tarpeet.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehitysvammaisten päiväkeskus Poijun päivätoiminnan asiakaslähtöinen kehittämi-nen osallistamalla asiakkaat toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on koota pohja-tietoa ja kokemuksia asiakkaiden osallisuuden ja yksilöllisemmän ohjauksen lisäämiseksi Ylä-Savon SOTE kuntayh-tymän kehitysvammaisten päivätoimintayksiköissä. Mitä asiakkaiden osallisuuden ja yksilöllisemmän ohjauksen lisääminen edellyttää asiakkaalta ja työntekijältä?
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka toteuttamiseksi osallistuin päiväkeskus Poijun asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän yhteistyössä Sitran kanssa järjestämiin työpajoihin. Työpa-jatyöskentely pohjautui Change Day- toimintamalliin, jossa pysähdytään kuuntelemaan asiakkaiden toiveita ja tar-peita asiakaslähtöisemmän palvelun kehittämiseksi. Työntekijät sitoutuvat toimintatapojen uudistamiseen asiakkail-ta saadun palautteen mukaisesti. Asiakkaiden toivomuksesta Poijun viikko-ohjelmaan lisättiin päivittäiset ATK-tuokiot.
Tutkimuksen aikana Poijun 19 asiakasta saivat halutessaan henkilökohtaista tietokoneen käytön ohjausta ja tukea kerran viikossa kuuden kuukauden ajan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yksilöllisen ohjauksen ja tuen kautta eritavoin kehitysvammaiset henkilöt oppivat hyödyntämään tietokoneen käyttömahdollisuuksia ja saa-vat elämyksiä arkeen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehitysvammainen henkilö kykenee päivätoiminnassa oppimaan uusia asioita ja hyödyntämään toimintakykyään paremmin saadessaan yksilöllistä ohjausta ja tukea.
Toimintatutkimuksen keskeinen tulos on, että asiakkaiden osallistaminen toiminnan suunnitteluun ja toteuttami-seen vahvistaa asiakkaiden osallisuutta ja yksilöllisemmän ohjauksen lisääntymistä kehitysvammaisten päivätoimin-nassa. Asiakkaiden osallisuuden ja yksilöllisemmän ohjauksen lisäämisen lähtökohtana on asiakkaan ja työntekijän tasavertainen kohtaaminen. Työntekijän tulee hallita asiakkaan käyttämä kommunikointikeino ja kehitysvammaisen tulee kyetä ilmaisemaan mieltymyksiään, toiveitaan ja tarpeitaan työntekijälle.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehitysvammaisten päiväkeskus Poijun päivätoiminnan asiakaslähtöinen kehittämi-nen osallistamalla asiakkaat toiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on koota pohja-tietoa ja kokemuksia asiakkaiden osallisuuden ja yksilöllisemmän ohjauksen lisäämiseksi Ylä-Savon SOTE kuntayh-tymän kehitysvammaisten päivätoimintayksiköissä. Mitä asiakkaiden osallisuuden ja yksilöllisemmän ohjauksen lisääminen edellyttää asiakkaalta ja työntekijältä?
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka toteuttamiseksi osallistuin päiväkeskus Poijun asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän yhteistyössä Sitran kanssa järjestämiin työpajoihin. Työpa-jatyöskentely pohjautui Change Day- toimintamalliin, jossa pysähdytään kuuntelemaan asiakkaiden toiveita ja tar-peita asiakaslähtöisemmän palvelun kehittämiseksi. Työntekijät sitoutuvat toimintatapojen uudistamiseen asiakkail-ta saadun palautteen mukaisesti. Asiakkaiden toivomuksesta Poijun viikko-ohjelmaan lisättiin päivittäiset ATK-tuokiot.
Tutkimuksen aikana Poijun 19 asiakasta saivat halutessaan henkilökohtaista tietokoneen käytön ohjausta ja tukea kerran viikossa kuuden kuukauden ajan. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että yksilöllisen ohjauksen ja tuen kautta eritavoin kehitysvammaiset henkilöt oppivat hyödyntämään tietokoneen käyttömahdollisuuksia ja saa-vat elämyksiä arkeen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kehitysvammainen henkilö kykenee päivätoiminnassa oppimaan uusia asioita ja hyödyntämään toimintakykyään paremmin saadessaan yksilöllistä ohjausta ja tukea.
Toimintatutkimuksen keskeinen tulos on, että asiakkaiden osallistaminen toiminnan suunnitteluun ja toteuttami-seen vahvistaa asiakkaiden osallisuutta ja yksilöllisemmän ohjauksen lisääntymistä kehitysvammaisten päivätoimin-nassa. Asiakkaiden osallisuuden ja yksilöllisemmän ohjauksen lisäämisen lähtökohtana on asiakkaan ja työntekijän tasavertainen kohtaaminen. Työntekijän tulee hallita asiakkaan käyttämä kommunikointikeino ja kehitysvammaisen tulee kyetä ilmaisemaan mieltymyksiään, toiveitaan ja tarpeitaan työntekijälle.