Näytä suppeat kuvailutiedot

Tervein askelin työelämään : Peli ammattiin valmistuville nuorille

Kangas, Ainomari; Kangas, Susanna; Tapaninen, Maija (2018)

dc.contributor.authorKangas, Ainomari
dc.contributor.authorKangas, Susanna
dc.contributor.authorTapaninen, Maija
dc.date.accessioned2018-05-31T10:04:49Z
dc.date.available2018-05-31T10:04:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2018053111515
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/149178
dc.description.abstractOpinnäytetyön aiheena on terveyden edistämisen peli ammattiin valmistuville nuo-rille. Pelin tilaajalla VALTE-hankkeella oli tarvetta vastavalmistuneille suuntautu-vasta terveellistä elämää käsittelevästä käsikirjasta. Alkuperäinen idea käsikirjasta vaihtui peliin. Peliä hyödyntävät nuoret saavat arvokasta tietoa terveydestä ja eri-tyisesti terveellisten elämäntapojen ylläpidosta, kun siirtyvät opiskeluista työelä-mään. Aihe on rajattu yksilön mahdollisuuksiin ja voimavaroihin vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu terveyden eri osa-alueista, joiden pohjalta myös peli kehitettiin. Aiheet ovat sellaisia, joita vastavalmistunut työntekijä voi kohdata työelämän aloittaessaan. Aihealueita ovat uusi elämänvaihe, ravitsemus, päihteet, liikunta, uni ja lepo, ihmissuhteiden ja työn yhdistäminen sekä mielenter-veys ja hyvinvointi. Teoria kerättiin erilaisista kirjallisista lähteistä ja kansainvälisis-tä tutkimuksista. Tuotoksena syntynyt peli auttaa työelämään siirtyviä nuoria ymmärtämään ja poh-timaan syvällisemmin terveyttä ja hyvinvointia. Peli koostuu pelilaudasta, jossa liikutaan pelinappuloilla ja kysymyskorteista, jotka pohjautuvat opinnäytetyön teo-riapohjaan. Noppaa heittämällä edetään laudalla ja vastataan pelilaudan symbolia vastaavaan korttiin. Pelin avulla syntyy keskustelua ja pohdintaa terveellisistä elä-mäntavoista ja omista valinnoista.fi
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor’s thesis is a health promotional game to newly-qualified young adults. A game was ordered by VALTE project, which needed a guide for newly-qualified young adults on how to lead a healthy lifestyle. The original idea about the guide changed to game. The young people who play this game get important information about health, especially maintaining a healthy life-style when they move from student life to working life. The contents of the thesis have been limited to areas which the individual has control over. The theoretical frame of this thesis is made up of topics, on which the game is also based on. These themes are common for newly-qualified young adults to face challenges with in the early phases of their careers. The theoretical frame includes a new phase of life, nutrition, intoxicants, physical exercise, sleep and rest, rela-tionships, mental health and well-being. Theoretical information in this thesis is based on reliable sources such as researches and articles. The game helps young newly-qualified adults to understand and consider health and well-being. The game is made of game board, where you move with pieces and question cards, which are based on the theoretical frame of the thesis. By throwing dice, you move on the board and answer the questions. The game will raise conversation and discussion about a healthy lifestyle and the players´ own choices in life.en
dc.language.isofin
dc.publisherVaasan ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleTervein askelin työelämään : Peli ammattiin valmistuville nuorillefi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/1663
dc.organizationVaasan ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationVaasan ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordterveyden edistäminen
dc.subject.keywordtyöelämä
dc.subject.keywordnuori työntekijä
dc.subject.specializationTerveydenhoitaja
dc.subject.degreeprogramfi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing|
dc.subject.disciplineHoitotyö


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot