Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Ryhmäkeskeisyys teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä : Kapa! -näytelmän työprosessi

Korhonen, Heidi (2008)

Avaa tiedosto
opinnaytetyo_heidi_korhonen.pdf (3.774Mt)
Lataukset: 


Korhonen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901121073
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni tutkin ryhmäkeskeisyyttä teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä. Pohdin opinnäytteessäni ohjaajaideaaliani: Millainen ohjaaja kunnioittaa työryhmässä eri taiteilijoita, on innostava ja motivoiva, ja ruokkii työryhmän luovuutta? Opinnäytteeni kautta selvitän mitä ryhmäkeskeisyys on ja miten se vastaa edellä mainittuihin tarpeisiin. Näkökulmani on henkilökohtainen, sillä tutkin erityisesti sitä, mitä ryhmäkeskeisyys on minulle, ja mitä se merkitsee työssäni.

Opinnäytteeni lähtökohtana ja kokemuksellisena tutkimustaustana on oma ohjaukseni Miko Kivisen kirjoittamasta näytelmästä Kapa!. Kapa!:n työprosessin kautta (erityisesti avaamalla näyttelijän ohjaamista) jäsennän ryhmäkeskeisiä työtapojani. Olen myös perehtynyt aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, ja peilannut kokemuksiani ja ajatuksiani aineistoon.

Ryhmä voi saada teatterityöskentelyssä erilaisia painotuksia, ja tähän liittyviä käsitteitä käytetään vielä sekavasti. Ryhmäkeskeisyys-käsite viittaa sellaiseen työskentelyyn, jossa ryhmä vahvasti vaikuttaa prosessiin ja esitykseen. Ryhmäkeskeinen ohjaaja on vuorovaikutteinen ja käyttää työtapoja, joissa ryhmän vaikutukselle ja luovuudelle jää tilaa. Olennainen käsite ryhmäkeskeisyyteen liittyen on prosessikeskeisyys. Prosessikeskeisessä työskentelyssä ei ole tekstianalyysiä, vaan aihe ja tulkinta syntyvät prosessissa.

Opinnäytteeni tuloksena oma ammatti-identiteettini on kirkastunut, ja osaan eritellä ja perustella työtapojani, joista tärkein on improvisaatio. Voin nimetä työhöni vaikuttavia arvoja, esimerkiksi intuition merkityksen. Ohjaajana hahmotan oman roolini luovuuden mahdollistajana, joka on dialoginen, ja kantaa vastuuta turvallisesta työilmapiiristä. Tietouteni aiheesta on lisääntynyt, ja sen myötä olen varmistunut, että ryhmäkeskeinen ohjaaminen on väline arvojeni ja ohjaajaideaalini toteuttamiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste