Myyntiprosessin kehittäminen : Yritys X
Ryytty, Vesa (2018)
Ryytty, Vesa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli toimeksiantajan myyntiprosessin kehittäminen. Kohdeyrityksessä oli koettu haasteita myyntiprosessien loppuun saattamisessa. Suurimmaksi ongelmaksi koettiin myyntiprosessin pituus: ostopäätöksen saaminen asiakkaalta kestää useissa tapauksissa liian pitkään tai jää kokonaan saamatta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa syyt myyntiprosessin venymiseen sekä tuottaa kehitysehdotus myyntiprosessin nopeuttamiseksi ja tehostamiseksi.
Kehittämishankkeen tiedonkeruun menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia, joiden lisäksi ratkaisuehdotuksen malleja haettiin alan tietolähteistä kuten, kirjallisuudesta ja internetistä. Opinnäytetyön tekijä haastatteli toimeksiantajayrityksen myyntijohtajaa saadakseen käsityksen myyntiprosessin nykytilasta. Haastattelun lisäksi opinnäytetyön tekijä havainnoi toimeksiantajan yhtä sattumanvaraisesti valittua myyntiprosessia nähdäkseen käytännössä, miten myyntiprosessi toteutetaan.
Myyntiprosessin keskeiseksi kehittämiskohteeksi tunnistettiin toimeksiantajan myyjän ja asiakkaan välinen puutteellinen vuoropuhelu ennen varsinaista asiakaskohtaamista. Vuoropuhelun puuttuminen aiheutti sen, että asiakkaat olivat valmistautumattomia tapaamiseen, ja heidän tietonsa yrityksestä ja sen tuotteista olivat puutteellisia. Myyjä joutui käyttämään suuren osan tapaamiseen varatusta ajasta itsensä ja tuotteensa esittelemiseen, jolloin asiakkaan nykytilan kartoittaminen ja myytävän tuotteen hyötyjen esitteleminen jäivät vaillinaisiksi. Myyntiprosessin venymiseen havaittiin vaikuttavan myös sen, että asiakkaan ostoryhmän kokoonpano ei ollut myyjän tiedossa. Tästä syystä myyjä ei pystynyt aktiivisesti vaikuttamaan kaikkiin päätöksentekoon osallistuviin henkilöihin.
Opinnäytetyön kehitysehdotuksena on, että myyjän ja asiakkaan välille luodaan vuoropuhelua jo ennen varsinaista tapaamista. Vuoropuhelu käynnistetään asiakkaalle toimitettavalla ennakkokyselyllä, jonka vastauksista myyjä saa tarvittavaa pohjatietoa asiakkaasta. Ennakkokyselyllä kartoitetaan myös asiakkaan ostoryhmän kokoonpano. Ostoryhmä kutsutaan sähköisesti toimeksiantajan tuotteen testialustalle, jossa vuoropuhelua voidaan käydä syvällisemmin. Samalla asiakas pääsee koekäyttämään palvelua. Itse tapaamisessa myyjän täytyy vain kerrata palvelun hyödyt asiakkaalle, pyytää ostopäätöstä ja sopia jatkotoimenpiteistä, kuten palvelun käyttöönotosta.
Kehittämishankkeen tiedonkeruun menetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia, joiden lisäksi ratkaisuehdotuksen malleja haettiin alan tietolähteistä kuten, kirjallisuudesta ja internetistä. Opinnäytetyön tekijä haastatteli toimeksiantajayrityksen myyntijohtajaa saadakseen käsityksen myyntiprosessin nykytilasta. Haastattelun lisäksi opinnäytetyön tekijä havainnoi toimeksiantajan yhtä sattumanvaraisesti valittua myyntiprosessia nähdäkseen käytännössä, miten myyntiprosessi toteutetaan.
Myyntiprosessin keskeiseksi kehittämiskohteeksi tunnistettiin toimeksiantajan myyjän ja asiakkaan välinen puutteellinen vuoropuhelu ennen varsinaista asiakaskohtaamista. Vuoropuhelun puuttuminen aiheutti sen, että asiakkaat olivat valmistautumattomia tapaamiseen, ja heidän tietonsa yrityksestä ja sen tuotteista olivat puutteellisia. Myyjä joutui käyttämään suuren osan tapaamiseen varatusta ajasta itsensä ja tuotteensa esittelemiseen, jolloin asiakkaan nykytilan kartoittaminen ja myytävän tuotteen hyötyjen esitteleminen jäivät vaillinaisiksi. Myyntiprosessin venymiseen havaittiin vaikuttavan myös sen, että asiakkaan ostoryhmän kokoonpano ei ollut myyjän tiedossa. Tästä syystä myyjä ei pystynyt aktiivisesti vaikuttamaan kaikkiin päätöksentekoon osallistuviin henkilöihin.
Opinnäytetyön kehitysehdotuksena on, että myyjän ja asiakkaan välille luodaan vuoropuhelua jo ennen varsinaista tapaamista. Vuoropuhelu käynnistetään asiakkaalle toimitettavalla ennakkokyselyllä, jonka vastauksista myyjä saa tarvittavaa pohjatietoa asiakkaasta. Ennakkokyselyllä kartoitetaan myös asiakkaan ostoryhmän kokoonpano. Ostoryhmä kutsutaan sähköisesti toimeksiantajan tuotteen testialustalle, jossa vuoropuhelua voidaan käydä syvällisemmin. Samalla asiakas pääsee koekäyttämään palvelua. Itse tapaamisessa myyjän täytyy vain kerrata palvelun hyödyt asiakkaalle, pyytää ostopäätöstä ja sopia jatkotoimenpiteistä, kuten palvelun käyttöönotosta.