Kirkastettu brändistrategia Malou Clothing Companion Oy
Makkonen, Sara (2018)
Makkonen, Sara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111616
Tiivistelmä
Brändin merkitys on nykyaikana yhä merkittävämpi yritykselle, sillä se vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin ja sitä kautta yrityksen toimintaan sen kilpailumarkkinoilla. Brändistrategia auttaa yritystä erottumaan markkinoilla ja rakentamaan vahvaa brändiä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka yhdenmukaisia yrityksen Malou Clothing Companion Oy brändi-identiteetti ja brändi-imago ovat, sekä miten ne eroavat toisistaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle kirkastettu brändistrategia, joka pitää sisällään strategiaperustan eli yrityksen mission, vision, arvot ja filosofian sekä strategiset tavoitteet. Kirkastettu brändistrategia perustuu yritykselle luotuun ja päivitettyyn kilpailukenttään sekä kohderyhmän asiakasprofiiliin.
Työn teoreettinen viitekehys antaa teoriaperustan tutkimukselle ja sen tulosten analysoitiin. Tietoperustan päälähteinä tietokirjallisuudesta olivat Aaker, Ind, Kapferer, Kotler & Keller ja Porter. Lähteinä toimivat myös ajankohtaiset, suomen ja englannin kieliset artikkelit.
Opinnäytetyössä on käytetty menetelmätriangulaatiota, jossa päätutkimusmenetelmänä toteutettiin kvantitatiivinen kokonaistutkimus, jonka tavoitteena oli tutkia yrityksen brändi-imagoa. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin internetkyselynä, joka lähetettiin Webropolin avulla yrityksen asiakasrekisterin 473 henkilölle. Kyselyyn vastasi 73 henkilöä, joka tarkoittaa vastausprosentiltaan 15,5 %. Toisena tutkimusmenetelmänä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli tutkia yrityksen brändi-identiteettiä. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastatteluna, jossa haastateltiin yrityksen omistajaa koskien brändi-identiteettiä. Haastattelun tarkoitus oli täydentää ja toimia vastinparina brändi-imagoa tutkivalle kyselylle, jotta brändiä kyettiin tutkimaan kokonaisuutena strategiaperustan luomista varten. Tutkimusten tulosten perusteella luotiin produkti eli brändistrategia.
Triangulaatio toteutettiin keväällä 2018, jolloin myös tutkimustulokset raportoitiin. Tämän jälkeen yritykselle luotiin tutkimustuloksien päätelmänä kirkastettu brändistrategia sisältäen päivitetyn kohdeasiakasprofiilin ja kilpailun asemointikartan.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista ilmeni, että brändi-identiteetti ja -imago kohtaavat toisensa suhteellisen hyvin, mikä mahdollisti yhtenäisen brändistrategian luomisen yritykselle. Tuloksien perusteella yrityksen brändiä voidaan kuvailla parhaiten sanalla ”tyylikäs”, joka tiivistää samalla brändi-identiteetin ja -imagon yhdeksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tyytyväinen toteutettuun työhön.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, kuinka yhdenmukaisia yrityksen Malou Clothing Companion Oy brändi-identiteetti ja brändi-imago ovat, sekä miten ne eroavat toisistaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle kirkastettu brändistrategia, joka pitää sisällään strategiaperustan eli yrityksen mission, vision, arvot ja filosofian sekä strategiset tavoitteet. Kirkastettu brändistrategia perustuu yritykselle luotuun ja päivitettyyn kilpailukenttään sekä kohderyhmän asiakasprofiiliin.
Työn teoreettinen viitekehys antaa teoriaperustan tutkimukselle ja sen tulosten analysoitiin. Tietoperustan päälähteinä tietokirjallisuudesta olivat Aaker, Ind, Kapferer, Kotler & Keller ja Porter. Lähteinä toimivat myös ajankohtaiset, suomen ja englannin kieliset artikkelit.
Opinnäytetyössä on käytetty menetelmätriangulaatiota, jossa päätutkimusmenetelmänä toteutettiin kvantitatiivinen kokonaistutkimus, jonka tavoitteena oli tutkia yrityksen brändi-imagoa. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin internetkyselynä, joka lähetettiin Webropolin avulla yrityksen asiakasrekisterin 473 henkilölle. Kyselyyn vastasi 73 henkilöä, joka tarkoittaa vastausprosentiltaan 15,5 %. Toisena tutkimusmenetelmänä toteutettiin kvalitatiivinen tutkimus, jonka tavoitteena oli tutkia yrityksen brändi-identiteettiä. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin haastatteluna, jossa haastateltiin yrityksen omistajaa koskien brändi-identiteettiä. Haastattelun tarkoitus oli täydentää ja toimia vastinparina brändi-imagoa tutkivalle kyselylle, jotta brändiä kyettiin tutkimaan kokonaisuutena strategiaperustan luomista varten. Tutkimusten tulosten perusteella luotiin produkti eli brändistrategia.
Triangulaatio toteutettiin keväällä 2018, jolloin myös tutkimustulokset raportoitiin. Tämän jälkeen yritykselle luotiin tutkimustuloksien päätelmänä kirkastettu brändistrategia sisältäen päivitetyn kohdeasiakasprofiilin ja kilpailun asemointikartan.
Kyselyn ja haastattelun tuloksista ilmeni, että brändi-identiteetti ja -imago kohtaavat toisensa suhteellisen hyvin, mikä mahdollisti yhtenäisen brändistrategian luomisen yritykselle. Tuloksien perusteella yrityksen brändiä voidaan kuvailla parhaiten sanalla ”tyylikäs”, joka tiivistää samalla brändi-identiteetin ja -imagon yhdeksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli tyytyväinen toteutettuun työhön.