Avaimia työssä jaksamiseen - Esimies varhaiskasvattajan tukena
Koski, Hanne (2018)
Koski, Hanne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111723
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen toimialalla on käynnissä useita muutoksia, jotka vaikuttavat toiminnan järjestämiseen. Yhtäaikaiset muutokset ja työn vaativuus itsessään aiheuttavat varhaiskasvattajille kokemusta työn kuormittavuudesta ja heikkenevästä työssä jaksamisesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työntekijöiden näkemyksiä esimiehen vaikutusmahdollisuuksista työssä jaksamiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja nostaa esiin käytänteitä, joita voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Tämän laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin joulukuussa 2017 ja tammikuussa 2018 fokusryhmähaastatteluilla kahdelta Espoon kaupungin parhaiten työssään jaksavalta päiväkodin henkilöstöltä. Kyseiset päiväkodit määrittyivät Työterveyslaitoksen työhyvinvointia kartoittavan Kunta 10-tutkimuksen tulosten perusteella. Opinnäytetyölle asetettiin kaksi tutkimuskysymystä; Miten esimies tukee varhaiskasvattajan työssä jaksamista? ja Mitä työssä jaksamista edistäviä käytänteitä työyhteisössä on? Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka perusteella syntyi yhteensä viisi aineistosta löytyneitä teemoja yhdistävää luokkaa. Kolme ensimmäistä luokkaa; Esimiehen hyvät käytänteet, Johtamistyyli ja Esimiehen ylläpitämät voimavaratekijät antavat vastauksia ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Neljäs analyysiluokka Arjen myönteiset kohtaamiset ja tapahtumat sekä viides analyysiluokka Työyhteisön sosiaalinen pääoma vastaavat toiseen tutkimuskysymykseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kohtuullisen helposti järjestettävien käytänteiden kautta, esimiehellä on mahdollisuus tukea varhaiskasvattajan työssä jaksamista päiväkodin arjessa. Olennaista on esimiehen aito läsnäolo työpaikalla ja arvostava sekä oikeudenmukainen tapa kohdata ja kohdella alaisia päivittäin. Esimiehen johdolla, koko työyhteisön yhdessä rakentama ratkaisukeskeinen ja myönteinen toimintakulttuuri toimii työssä jaksamisen perustana. Haastateltujen työyhteisöjen työssä jaksamista kannattelevia tekijöitä olivat muun muassa toisista huolta pitäminen, luja tahtotila joustaa onnistuneen toiminnan turvaamiseksi sekä vastavuoroinen luottamus toisiin ja toisten osaamiseen.
Opinnäytetyötutkimuksen avulla löydetyt käytänteet on kuvattu tavoitteen mukaisesti, havainnollistavasti avaimien muotoon, joita päiväkodinjohtajat voivat hyödyntää ja soveltaa varhaiskasvattajien työssä jaksamisen tukemiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työntekijöiden näkemyksiä esimiehen vaikutusmahdollisuuksista työssä jaksamiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa ja nostaa esiin käytänteitä, joita voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Tämän laadullisen opinnäytetyön aineisto kerättiin joulukuussa 2017 ja tammikuussa 2018 fokusryhmähaastatteluilla kahdelta Espoon kaupungin parhaiten työssään jaksavalta päiväkodin henkilöstöltä. Kyseiset päiväkodit määrittyivät Työterveyslaitoksen työhyvinvointia kartoittavan Kunta 10-tutkimuksen tulosten perusteella. Opinnäytetyölle asetettiin kaksi tutkimuskysymystä; Miten esimies tukee varhaiskasvattajan työssä jaksamista? ja Mitä työssä jaksamista edistäviä käytänteitä työyhteisössä on? Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä, jonka perusteella syntyi yhteensä viisi aineistosta löytyneitä teemoja yhdistävää luokkaa. Kolme ensimmäistä luokkaa; Esimiehen hyvät käytänteet, Johtamistyyli ja Esimiehen ylläpitämät voimavaratekijät antavat vastauksia ensimmäiseen tutkimuskysymykseen. Neljäs analyysiluokka Arjen myönteiset kohtaamiset ja tapahtumat sekä viides analyysiluokka Työyhteisön sosiaalinen pääoma vastaavat toiseen tutkimuskysymykseen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että kohtuullisen helposti järjestettävien käytänteiden kautta, esimiehellä on mahdollisuus tukea varhaiskasvattajan työssä jaksamista päiväkodin arjessa. Olennaista on esimiehen aito läsnäolo työpaikalla ja arvostava sekä oikeudenmukainen tapa kohdata ja kohdella alaisia päivittäin. Esimiehen johdolla, koko työyhteisön yhdessä rakentama ratkaisukeskeinen ja myönteinen toimintakulttuuri toimii työssä jaksamisen perustana. Haastateltujen työyhteisöjen työssä jaksamista kannattelevia tekijöitä olivat muun muassa toisista huolta pitäminen, luja tahtotila joustaa onnistuneen toiminnan turvaamiseksi sekä vastavuoroinen luottamus toisiin ja toisten osaamiseen.
Opinnäytetyötutkimuksen avulla löydetyt käytänteet on kuvattu tavoitteen mukaisesti, havainnollistavasti avaimien muotoon, joita päiväkodinjohtajat voivat hyödyntää ja soveltaa varhaiskasvattajien työssä jaksamisen tukemiseen.