Arviointi muutoksen tuulissa : Näkökulmia arviointiin taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteissa
Kaverinen, Heli (2018)
Kaverinen, Heli
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111580
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustana on taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman uudet perusteet 2017. Työn tavoitteena on tutkia musiikin arvioinnissa tapahtuneita muutoksia eri aikoina keskittyen instrumenttiopintojen arviointiin.
Työssä tutkitaan arvioinnista annettuja määräyksiä musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmia ohjanneiden asiakirjojen ja säädösten avulla. Lisäksi selvitetään sitä, miten nuo määräykset ovat ohjanneet arviointia ja sen tehtävää. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona käytetään lisäksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja raportteja. Myös työn tekijän omakohtainen kokemus työskentelystä musiikkiopiston opettajana tuo oman leimansa työhön.
Työssä selvisi, että taiteen perusopetuksen musiikin instrumenttiopetuksen arvioinnin tavoitteet ja tehtävät ovat muuttuneet vuosien saatossa. Tarkoin määrätystä oppilasarvostelusta ollaan askel askeleelta kuljettu kohti oppimista edistävää arviointia. Toisaalta on nähtävissä se, kuinka vanhat arvioinnin perinteet ovat säilyttäneet paikkansa käytännössä määräysten ja ohjeiden muuttuessa. Jatkossa arvioinnin tehtävä suuntautuu oppimista edistävään ja tukevaan arviointiin painottaen myös oppimisprosessin arviointia.
Työssä luodaan kronologinen kuvaus arvioinnin muutoksesta musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmien perusteissa. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia arviointikäytänteitä musiikkiopistoissa tullaan käyttämään uusien opetussuunnitelman perusteiden myötä.
Työssä tutkitaan arvioinnista annettuja määräyksiä musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmia ohjanneiden asiakirjojen ja säädösten avulla. Lisäksi selvitetään sitä, miten nuo määräykset ovat ohjanneet arviointia ja sen tehtävää. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona käytetään lisäksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, tutkimuksia ja raportteja. Myös työn tekijän omakohtainen kokemus työskentelystä musiikkiopiston opettajana tuo oman leimansa työhön.
Työssä selvisi, että taiteen perusopetuksen musiikin instrumenttiopetuksen arvioinnin tavoitteet ja tehtävät ovat muuttuneet vuosien saatossa. Tarkoin määrätystä oppilasarvostelusta ollaan askel askeleelta kuljettu kohti oppimista edistävää arviointia. Toisaalta on nähtävissä se, kuinka vanhat arvioinnin perinteet ovat säilyttäneet paikkansa käytännössä määräysten ja ohjeiden muuttuessa. Jatkossa arvioinnin tehtävä suuntautuu oppimista edistävään ja tukevaan arviointiin painottaen myös oppimisprosessin arviointia.
Työssä luodaan kronologinen kuvaus arvioinnin muutoksesta musiikkioppilaitosten opetussuunnitelmien perusteissa. Jatkossa olisi mielenkiintoista selvittää, millaisia arviointikäytänteitä musiikkiopistoissa tullaan käyttämään uusien opetussuunnitelman perusteiden myötä.