Mobiilipeliohjelmointi ja käyttöliittymän toteutus Unityllä
Jylhä, Samuli (2018)
Jylhä, Samuli
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053111675
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli ohjelmoida mobiilipeli käyttäen Unity-pelimoottoria. Lisäksi työssä tarkasteltiin käyttöliittymien ominaisuuksia ja luotiin pelille käyttöliittymä käyttäen Unityn valmiita työkaluja. Työssä myös käydään läpi Unityn tärkeimpiä ominaisuuksia peliohjelmointia varten. Työ tehtiin tarkoituksena laajentaa omaa osaamista peli- ja käyttöliittymäohjelmoinnissa.
Lähes kaikki pelin ominaisuudet tehtiin Unity Editorin valmiilla työkaluilla. Ohjelmoimiseen käytettiin Unityn yhteydessä Visual Studiota. Pelin grafiikat luotiin käyttäen selaimessa toimivaa piirto- ja animointityökalua nimeltä Piskel.
Lopputuloksena saatiin tehtyä mobiilipeli, joka toimii sulavasti ja ilman isompia ongelmia. Pienellä loppuviimeistelyllä peli olisi jopa tarpeeksi pitkälle kehitetty julkista jakelua varten. Unityn dokumentaatioon ja käyttöliittymien teoriaan perehtyminen oli erittäin kehittävää. Näiden asioiden parempi
ymmärtäminen auttaa varmasti tulevissa projekteissa.
Lähes kaikki pelin ominaisuudet tehtiin Unity Editorin valmiilla työkaluilla. Ohjelmoimiseen käytettiin Unityn yhteydessä Visual Studiota. Pelin grafiikat luotiin käyttäen selaimessa toimivaa piirto- ja animointityökalua nimeltä Piskel.
Lopputuloksena saatiin tehtyä mobiilipeli, joka toimii sulavasti ja ilman isompia ongelmia. Pienellä loppuviimeistelyllä peli olisi jopa tarpeeksi pitkälle kehitetty julkista jakelua varten. Unityn dokumentaatioon ja käyttöliittymien teoriaan perehtyminen oli erittäin kehittävää. Näiden asioiden parempi
ymmärtäminen auttaa varmasti tulevissa projekteissa.