Pöytälaatikosta listoille : Musiikkikustantajan rooli lauluntekijän urapolulla
Pudas, Annika (2018)
Pudas, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018053011394
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka kohteena oli kotimainen itsenäinen musiikkikustantamo, työn tilaaja Elements Music Oy. Työn tavoitteena oli selvittää musiikkikustantajan rooli lauluntekijän urapolulla, tutkia kustantajan ja lauluntekijän välistä yhteistyötä ja luoda tilaajayritykselle lauluntekijöiden toiveisiin ja tarpeisiin pohjautuvia kehitysehdotuksia.
Tapaustutkimus pohjautui musiikkikustannuksen, musiikin manageroinnin, urasuunnittelun ja asiakaskokemuksen teorioihin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin Elements Musicille tehtyä teemahaastattelua sekä yrityksen lauluntekijöille suunnattua kyselyä. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että kustantajan rooli lauluntekijän uralla koetaan tärkeänä nykyaikaisessa verkostomaailmassa, jossa levy- ja kustannusyhtiöillä on strateginen kumppanuussuhde. 2010-luvun musiikkikustantaja voi olla lauluntekijän manageri, mentori ja taloudellinen tuki. Elements Musicin lauluntekijät kokevat kustantajan roolin omalla urallaan merkittäväksi. Kustantajan tärkeimmiksi tehtäviksi nousivat työmahdollisuuksien järjestäminen ja verkostojen luominen.
Vaikka tulokset puhuvat vahvasti musiikkikustantajan puolesta, kustantajan tarpeellisuus lauluntekijän uralla jakoi myös mielipiteitä. Enemmistö vastaajista oli lopulta sitä mieltä, että lauluntekijä voi pärjätä markkinoilla myös itsenäisesti. Kerätty aineisto osoitti, että enemmistö kyselyyn vastanneista lauluntekijöistä ovat tyytyväisiä yrityksen palveluihin, mutta yksittäiset tekijät toivovat kustantajalta mm. aktiivisempaa palautteen antoa, enemmän kehityskeskusteluita ja panostusta kansainväliseen uraan.
Opinnäytetyöni tarjoaa Elements Musicille tietoa lauluntekijöiden asiakaskokemuksesta sekä käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää toimintansa kehittämisessä. Kulttuurituotannon kentälle ja lauluntekijyydestä kiinnostuneille työ avaa musiikkikustannuksen rakenteita sekä lauluntekijän ja kustantajan välistä yhteistyötä.
Tapaustutkimus pohjautui musiikkikustannuksen, musiikin manageroinnin, urasuunnittelun ja asiakaskokemuksen teorioihin. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin Elements Musicille tehtyä teemahaastattelua sekä yrityksen lauluntekijöille suunnattua kyselyä. Aineisto analysoitiin teemoittelun keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat, että kustantajan rooli lauluntekijän uralla koetaan tärkeänä nykyaikaisessa verkostomaailmassa, jossa levy- ja kustannusyhtiöillä on strateginen kumppanuussuhde. 2010-luvun musiikkikustantaja voi olla lauluntekijän manageri, mentori ja taloudellinen tuki. Elements Musicin lauluntekijät kokevat kustantajan roolin omalla urallaan merkittäväksi. Kustantajan tärkeimmiksi tehtäviksi nousivat työmahdollisuuksien järjestäminen ja verkostojen luominen.
Vaikka tulokset puhuvat vahvasti musiikkikustantajan puolesta, kustantajan tarpeellisuus lauluntekijän uralla jakoi myös mielipiteitä. Enemmistö vastaajista oli lopulta sitä mieltä, että lauluntekijä voi pärjätä markkinoilla myös itsenäisesti. Kerätty aineisto osoitti, että enemmistö kyselyyn vastanneista lauluntekijöistä ovat tyytyväisiä yrityksen palveluihin, mutta yksittäiset tekijät toivovat kustantajalta mm. aktiivisempaa palautteen antoa, enemmän kehityskeskusteluita ja panostusta kansainväliseen uraan.
Opinnäytetyöni tarjoaa Elements Musicille tietoa lauluntekijöiden asiakaskokemuksesta sekä käytännönläheisiä kehitysehdotuksia, joita yritys voi hyödyntää toimintansa kehittämisessä. Kulttuurituotannon kentälle ja lauluntekijyydestä kiinnostuneille työ avaa musiikkikustannuksen rakenteita sekä lauluntekijän ja kustantajan välistä yhteistyötä.