Myymäläkonseptin kehittäminen asiakaskyselyn avulla
Ojala, Marianne (2018)
Ojala, Marianne
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111782
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on toimeksiantajayrityksen myymäläkonseptin kehittäminen ja kehittämiskohteiden kartoitus. Toimeksiantaja on osa maailman laajuista yrityskonsernia ja Suomessa yrityksellä on neljä kivijalkamyymälää. Talouden ja teknologian kehittyessä myymälöiden toimintaa on kehitettävä kilpailukykyisemmäksi. Kartoittamalla asiakkaiden arvoja ja tarpeita voidaan tuottaa mahdollisimman kannattavia palveluelämyksiä.
Työn tavoitteena on tutkia ja kerätä tietoa yrityksen myymälöiden tämän hetkisestä tilasta asia-kasnäkökulmasta. Tutkimus koostuu konseptin eri osa-alueiden kartoittamisesta ja niiden muodostamisesta kattavaksi kokonaisuudeksi, jotta tiedetään, mistä myymäläkonsepti muodostuu ja mitkä ovat niitä asioita, joita voidaan kehittää. Teoriaosuus koostuu konseptin muodostumisesta ja sen sisällöstä.
Tietoperustan tarkoituksena on selventää mikä on konsepti, mistä se muodostuu ja mitkä ovat sen eri osa-alueet. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta ja se on toteutettu kyselyn avulla. Kysely on luotu Webropol-ohjelmistolla, jonka avulla on valmisteltu sähköinen kyselylomake kolmelle eri asiakasryhmälle. Vastauksia on saatu kaikkiaan 42 kappaletta. Sähköisen kyselylomakkeen avulla vastauksien saaminen ja niiden analysointi on nopeaa ja tehokasta.
Tuloksien pohjalta on tehty yhteenveto ja kartoitus kehitettävistä kohteista. Kyselyn tuloksia on vertailtu kolmen eri asiakasryhmän kesken, jonka tarkoituksena on ollut eroavaisuuksien löytäminen vastauksista. Asiakkailta saatujen vastausten perusteella on saatu tietoa kehittämistä vaativista kohteista ja näin ollen keinoja asiakaskokemuksen parantamisesta.
Jatkossa yritys voi hyödyntää tutkimuksissa saatuja tuloksia toistamalla niitä ja tekemällä säännöllisiä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Näin ollen voidaan seurata kehittämistarpeiden kohteiden muuttumista ja ennakoida mahdollisia haasteita. Säännöllisesti tuotettujen kyselyiden avulla voidaan luoda tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä selventäviä mittareita, joiden avulla voidaan seurata asiakkaiden kokeman arvon kehittymistä.
Työn tavoitteena on tutkia ja kerätä tietoa yrityksen myymälöiden tämän hetkisestä tilasta asia-kasnäkökulmasta. Tutkimus koostuu konseptin eri osa-alueiden kartoittamisesta ja niiden muodostamisesta kattavaksi kokonaisuudeksi, jotta tiedetään, mistä myymäläkonsepti muodostuu ja mitkä ovat niitä asioita, joita voidaan kehittää. Teoriaosuus koostuu konseptin muodostumisesta ja sen sisällöstä.
Tietoperustan tarkoituksena on selventää mikä on konsepti, mistä se muodostuu ja mitkä ovat sen eri osa-alueet. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta ja se on toteutettu kyselyn avulla. Kysely on luotu Webropol-ohjelmistolla, jonka avulla on valmisteltu sähköinen kyselylomake kolmelle eri asiakasryhmälle. Vastauksia on saatu kaikkiaan 42 kappaletta. Sähköisen kyselylomakkeen avulla vastauksien saaminen ja niiden analysointi on nopeaa ja tehokasta.
Tuloksien pohjalta on tehty yhteenveto ja kartoitus kehitettävistä kohteista. Kyselyn tuloksia on vertailtu kolmen eri asiakasryhmän kesken, jonka tarkoituksena on ollut eroavaisuuksien löytäminen vastauksista. Asiakkailta saatujen vastausten perusteella on saatu tietoa kehittämistä vaativista kohteista ja näin ollen keinoja asiakaskokemuksen parantamisesta.
Jatkossa yritys voi hyödyntää tutkimuksissa saatuja tuloksia toistamalla niitä ja tekemällä säännöllisiä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Näin ollen voidaan seurata kehittämistarpeiden kohteiden muuttumista ja ennakoida mahdollisia haasteita. Säännöllisesti tuotettujen kyselyiden avulla voidaan luoda tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä selventäviä mittareita, joiden avulla voidaan seurata asiakkaiden kokeman arvon kehittymistä.