”Piru soittaa vasemmalla” – vasuriko paholainen? : näkökulmia vasenkätisten viulunsoiton opetukseen
Pyykönen, Krista (2010)
Pyykönen, Krista
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005108586
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kohteena on vasenkätisten viulunsoiton opetus. Työn tarkoituksena on selvittää miksi oikein päin soittaminen dominoi viulunsoiton genrejä ja miten vasenkätisyys vaikuttaa viulunsoiton oppimiseen.
Työni on luonteeltaan kvalitatiivinen ideografinen kartoitus. Hankittu aineisto koostuu kirjallisuudesta, tutkimuksista ja haastatteluista. Työtä varten teemahaastattelin viulisteja ja viulunrakentajaa.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osiossa perehdytään vasenkätisyyteen ilmiönä, aivojen lateralisaatioon ja viulun rakenteellisiin ja soittoteknisiin erityispiirteisiin. Lateralisaatio eli kätisyys vaikuttaa viulunsoittoon, koska aivopuoliskojen työnjako ohjaa musiikin hahmottamista ja motoristen taitojen kehittymistä. Kätisyydessä on myös eri asteita.
Teemahaastatteluissa ilmeni, että viulupedagogiikassa ei huomioida riittävästi vasenkätisyyden vaikutuksia soitonopiskeluun. Vasenkätisen viulistin opetuksen perustana on opettajan ymmärrys vasenkätisyyden ilmiötä kohtaan. Viulupedagogit tarvitsevat tietoa lateralisaatiosta kehittääkseen osaamistaan vasenkätisten oppilaiden valmentajina. Suurimpana haasteena vasemmin päin soittamisen yleistymiselle pidetään orkesteria ja vasenkätisille sopivien soitinten saatavuutta.
Koska kätisyys vaikuttaa huomattavasti soitonopiskeluun, viulunsoiton opetukseen tarvitaan sellaisia pedagogisia sovelluksia, jotka tukevat vasenkätisten oppilaiden instrumentin hallintataitojen kehittymistä ja oppimista. Lisäksi viulupedagogiikassa tarvitaan avointa keskustelua vasenkätisyydestä erityisesti orkesterisoittoon liittyen.
Työni on luonteeltaan kvalitatiivinen ideografinen kartoitus. Hankittu aineisto koostuu kirjallisuudesta, tutkimuksista ja haastatteluista. Työtä varten teemahaastattelin viulisteja ja viulunrakentajaa.
Opinnäytetyöni teoreettisessa osiossa perehdytään vasenkätisyyteen ilmiönä, aivojen lateralisaatioon ja viulun rakenteellisiin ja soittoteknisiin erityispiirteisiin. Lateralisaatio eli kätisyys vaikuttaa viulunsoittoon, koska aivopuoliskojen työnjako ohjaa musiikin hahmottamista ja motoristen taitojen kehittymistä. Kätisyydessä on myös eri asteita.
Teemahaastatteluissa ilmeni, että viulupedagogiikassa ei huomioida riittävästi vasenkätisyyden vaikutuksia soitonopiskeluun. Vasenkätisen viulistin opetuksen perustana on opettajan ymmärrys vasenkätisyyden ilmiötä kohtaan. Viulupedagogit tarvitsevat tietoa lateralisaatiosta kehittääkseen osaamistaan vasenkätisten oppilaiden valmentajina. Suurimpana haasteena vasemmin päin soittamisen yleistymiselle pidetään orkesteria ja vasenkätisille sopivien soitinten saatavuutta.
Koska kätisyys vaikuttaa huomattavasti soitonopiskeluun, viulunsoiton opetukseen tarvitaan sellaisia pedagogisia sovelluksia, jotka tukevat vasenkätisten oppilaiden instrumentin hallintataitojen kehittymistä ja oppimista. Lisäksi viulupedagogiikassa tarvitaan avointa keskustelua vasenkätisyydestä erityisesti orkesterisoittoon liittyen.