Facebookin hyödyntäminen yritysmarkkinoinnissa : Kuinka otetaan Facebookista kaikki irti? Case: Finnchat
Simonaho, Salla (2018)
Simonaho, Salla
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111804
Tiivistelmä
Sosiaalinen media kasvattaa merkitystään koko ajan niin journalismissa kuin yritysten markkinoinnissakin. Tässä opinnäytetyössäni perehdyn Facebookin hyödyntämiseen yritysmarkkinoinnissa case-yrityksen kautta. Case-yritykseni on livechat-palveluita yrityksille tarjoava Finnchat. Yrityksen Facebook-sisällöt valikoituivat tutkimuskohteekseni siitä syystä, että Facebook on yrityksen aktiivisin sosiaalisen median kanava. Tutkielmani on pohjustava tutkielma, jonka tavoite on avata yrityksen nykyistä Facebook-käyttäytymistä ja antaa eväitä opinnäytetyöni produktioon. Produktionani luon case-yritykselle sosiaalisen median viestintästrategian.
Tutkimuksen tietoperustassa käsittelen sosiaalisen median moninaista ja osin vaikeastikin määriteltävää käsitettä ja sosiaalisen median syntyhistoriaa. Lisäksi avaan markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitettä painottaen tietoperustaa erityisesti yritysmarkkinoinnin näkökulmasta.
Aineistonani on kolmekymmentä case-yrityksen Facebook-päivitystä. Tutkimus on toteutettu laadullisen sisällön analyysin keinoin, jonka avulla saatuja käsitteitä yhdistellään ja yhdistelyn kautta saadaan vastaus tutkimuskysymykseen. Sisällön analyysissa etsin päivityksistä yhteneviä funktioita ja elementtejä sekä analysoin yrityksen Facebook-päivityksissään käyttämää retoriikkaa viestijän ja viestin vakuuttavuuteen vaikuttavien keinojen avulla.
Tutkimustuloksena syntyi käsitys siitä, minkälainen on Finnchatin tyypillinen Facebook-päivitys, eli mitä yritys Facebook-päivityksillään tavoittelee, minkälaisia elementtejä niissä käytetään ja mitkä retoriset keinot ovat yrityksen suosiossa. Tavallisimmin päivitys sisälsi pohjustavan tekstin, linkin yrityksen blogiin, emojeita ja kuvan. Retorisista keinoista käytössä oli useimmiten viestijän vakuuttavuuteen liittyvät keinot. Yrityksen Facebook-päivityksiä tutkiessani kiinnitin myös huomiota päivitysten vähäisiin tykkäys- ja kommentointimääriin.
Tutkimuksen aikana saamaani tietoa Finnchatin Facebook-käyttäytymisestä aion hyödyntää siirtyessäni opinnäytetyöni produktiovaiheeseen. Viestintästrategiaa luodessani on hyödyllistä tietää, minkälaista yrityksen sosiaalisen median viestintä on ollut ja kuinka sitä voisi lähteä kehittämään. Ennen kaikkea huomiot tykkäysten ja kommenttien vähyydestä ovat tärkeitä, sillä ne kielivät Facebook-päivitysten huonosta tavoittavuudesta. Sosiaalisen median sisältöjen tavoittavuuden parantamiseen tuleekin panostaa sosiaalisen median viestintästrategiaa luodessa.
Tutkimuksen tietoperustassa käsittelen sosiaalisen median moninaista ja osin vaikeastikin määriteltävää käsitettä ja sosiaalisen median syntyhistoriaa. Lisäksi avaan markkinoinnin ja markkinointiviestinnän käsitettä painottaen tietoperustaa erityisesti yritysmarkkinoinnin näkökulmasta.
Aineistonani on kolmekymmentä case-yrityksen Facebook-päivitystä. Tutkimus on toteutettu laadullisen sisällön analyysin keinoin, jonka avulla saatuja käsitteitä yhdistellään ja yhdistelyn kautta saadaan vastaus tutkimuskysymykseen. Sisällön analyysissa etsin päivityksistä yhteneviä funktioita ja elementtejä sekä analysoin yrityksen Facebook-päivityksissään käyttämää retoriikkaa viestijän ja viestin vakuuttavuuteen vaikuttavien keinojen avulla.
Tutkimustuloksena syntyi käsitys siitä, minkälainen on Finnchatin tyypillinen Facebook-päivitys, eli mitä yritys Facebook-päivityksillään tavoittelee, minkälaisia elementtejä niissä käytetään ja mitkä retoriset keinot ovat yrityksen suosiossa. Tavallisimmin päivitys sisälsi pohjustavan tekstin, linkin yrityksen blogiin, emojeita ja kuvan. Retorisista keinoista käytössä oli useimmiten viestijän vakuuttavuuteen liittyvät keinot. Yrityksen Facebook-päivityksiä tutkiessani kiinnitin myös huomiota päivitysten vähäisiin tykkäys- ja kommentointimääriin.
Tutkimuksen aikana saamaani tietoa Finnchatin Facebook-käyttäytymisestä aion hyödyntää siirtyessäni opinnäytetyöni produktiovaiheeseen. Viestintästrategiaa luodessani on hyödyllistä tietää, minkälaista yrityksen sosiaalisen median viestintä on ollut ja kuinka sitä voisi lähteä kehittämään. Ennen kaikkea huomiot tykkäysten ja kommenttien vähyydestä ovat tärkeitä, sillä ne kielivät Facebook-päivitysten huonosta tavoittavuudesta. Sosiaalisen median sisältöjen tavoittavuuden parantamiseen tuleekin panostaa sosiaalisen median viestintästrategiaa luodessa.