Palvelutuotannon laitehallinnan ja sovellushallinnan prosessien kehittäminen, KamIT tietohallinto
Kähkönen, Lea (2018)
Kähkönen, Lea
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on parantaa tietohallintoyksikön asiakasrajapinnan tehokkuutta kuvaamalla toimintamallit laite- ja sovellushallinnan prosesseille. Työohjeistus ja tietoartikkelit kootaan mukaan prosesseihin. Prosessit esitetään ja koulutetaan tietohallintoyksikön asiakasrajapinnan asiantuntijoille yhtenäistäen samalla työskentelytapoja. Moniasiakasympäristössä vaaditaan eri asiakkaiden toimintaympäristön ja laite- ja sovelluskannan yleisosaamista ja yleistuntemusta. Asiakaspalvelutyössä tarvitaan vakioituja menetelmiä erilaisien työsuorituksien laadukkaaseen ja nopeaan suorittamiseen. Laadukas palvelutuotanto vaatii pohjalle toimivat ja ennalta määritellyt prosessit sekä niiden mukaan prosesseja suorittavan henkilöstön. Ydinprosesseja ei ole tietohallintoyksikössä piirretty auki eikä perehdytetty riittävällä tasolla kaikille tietohallintoyksikön asiakasrajapinnan asiantuntijoille. Tämä aiheuttaa päällekkäistä työtä ja virheellisiä työsuorituksia esim. tietojen kirjaamisesta erilaisiin taustajärjestelmiin. Opinnäytetyöllä mahdollistetaan jatkossa jokaiselle tietohallintoyksikön asiantuntijalle mahdollisuus tukeutua toiminnan taustalle määriteltäviin prosesseihin ja niiden työohjeisiin. Toimeksiantajana tälle työlle toimii KamIT tietohallinto.
Tietoperusta koostuu ITIL-viitekehyksestä ja prosesseista. ITIL-viitekehyksen prosessit toimivat teoriapohjana opinnäytetyölle, koska em. pääprosessit tukeutuvat osiltaan palvelupyyntöihin ja muutoksenhallintaan tai kokoonpanohallinnan prosesseihin. Prosessit tulee käsittää, jotta ymmärtääkseen prosessien merkitystä tietohallintoyksikön asiakasrajapinnan asiantuntijoiden työssä.
Opinnäytetyö suoritettiin haastattelemalla prosesseissa toimivia kymmentä tietohallintoyksikön asiantuntijaa ja kartoittamalla olemassa olevaa työohjeistusta. Prosessit piirrettiin yhdessä kymmenen asiantuntijan kanssa ja hyväksytettiin lopulta toimeksiantajalla. Opinnäytetyön aikana nousi esille prosesseissa kehityskohteita, jotka kirjattiin opinnäytetyön loppuun odottamaan jatkokehittämistä.
Tietoperusta koostuu ITIL-viitekehyksestä ja prosesseista. ITIL-viitekehyksen prosessit toimivat teoriapohjana opinnäytetyölle, koska em. pääprosessit tukeutuvat osiltaan palvelupyyntöihin ja muutoksenhallintaan tai kokoonpanohallinnan prosesseihin. Prosessit tulee käsittää, jotta ymmärtääkseen prosessien merkitystä tietohallintoyksikön asiakasrajapinnan asiantuntijoiden työssä.
Opinnäytetyö suoritettiin haastattelemalla prosesseissa toimivia kymmentä tietohallintoyksikön asiantuntijaa ja kartoittamalla olemassa olevaa työohjeistusta. Prosessit piirrettiin yhdessä kymmenen asiantuntijan kanssa ja hyväksytettiin lopulta toimeksiantajalla. Opinnäytetyön aikana nousi esille prosesseissa kehityskohteita, jotka kirjattiin opinnäytetyön loppuun odottamaan jatkokehittämistä.