VaDia-neuvontapalvelun kehittäminen
Alasirniö, Eila; Tamminen, Anna (2018)
Alasirniö, Eila
Tamminen, Anna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111829
Tiivistelmä
Valioryhmän osuuskunnat tarjoavat maitotiloille VaDia-neuvontapalvelua. VaDia – alipainetallentimen avulla mitataan lypsykoneen alipaineita lypsyn aikana. Mittauksen tavoitteena on varmistua siitä, että lypsy ja lypsykone toimivat oikein aiheuttamatta riskejä lehmien utareterveydelle. VaDia- neuvontapalvelun asiantuntijat tarkastelevat myös monia muita asioita lypsyjärjestelmässä sekä navetan olosuhteissa ja eläimissä, esimerkiksi nännikumien sopivuutta ja vedinten kuntoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää VaDia-neuvontapalvelua vastaamaan paremmin maitotilayrittäjien tarpeita ja kehittää VaDia-asiantuntijoiden työtä siten, että he voivat tarjota parhaan mahdollisen hyödyn maitotilayrittäjille. Työssä tehtiin kyselytutkimus kaikille Valio Oy osuuskuntien maitotilayrittäjille, joille VaDia-mittaus oli tehty vuoden 2017 aikana. Työn toimeksiantajana toimi Valio Oy.
Opinnäytetyössä tehtiin lomakekysely maitotilayrittäjille sekä syvempiä haastatteluja halukkaille vastaajille. Lisäksi mittauksia tekeviä asiantuntijoita haastateltiin, jolloin saatiin molempien osapuolien mielipiteet ja kehittämisehdotukset esille. Tietoperusta työhön on kerätty aiheeseen liittyvistä kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä sekä toimeksiantajalta saadusta aineistosta.
Palvelu sai kokonaisarvosanaksi 9 sekä maitotilayrittäjiltä että asiantuntijoilta. Mittauksesta saadusta raportista pidettiin, sillä siinä oli analysoidut alipainetallentimen tiedot ja yhteenveto mittaustuloksista. Eniten tilalliset pitivät raportissa asiantuntijan kirjoittamasta selosteesta. Toivottiin, että asiantuntija ottaisi neuvontakäynnin jälkeen yhteyttä useammin. Joidenkin tilallisten mielestä jälkitarkastuksen mahdollisuutta kannattaisi pohtia. Tilalliset sekä osa asiantuntijoista haluaisi, että neuvontapalvelua markkinoitaisiin enemmän, mutta ongelmana on ajanpuute. Asiantuntijat haluaisivat lisää apuvälineitä mittauksen suorittamiseen, koska useammat välineet helpottavat neuvontakäynnin tekemistä.
Kehittämisehdotuksina koulutettaisiin lisää asiantuntijoita tekemään VaDia-mittauksia, jolloin neuvontapalvelua voitaisiin markkinoida enemmän. Lisäksi raportista tehtäisiin helppo ja ymmärrettävä tilalliselle sekä yksinkertainen asiantuntijan tehtäväksi. Työkaluja ja apuvälineitä tulisi olla enemmän asiantuntijoiden käytössä, sekä tilallisiin pitäisi ottaa yhteyttä neuvontakäynnin jälkeen. Johtopäätöksenä on, että VaDia-neuvontapalvelu on erittäin toimiva ja tärkeä palvelu. VaDia-neuvontapalvelu on vielä uusi palvelu, eivätkä kaikki tilalliset ole siitä vielä tietoisia. VaDia on tulevaisuuden neuvontapalvelu ja sitä tullaan tarvitsemaan ja tilaamaan jatkossakin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää VaDia-neuvontapalvelua vastaamaan paremmin maitotilayrittäjien tarpeita ja kehittää VaDia-asiantuntijoiden työtä siten, että he voivat tarjota parhaan mahdollisen hyödyn maitotilayrittäjille. Työssä tehtiin kyselytutkimus kaikille Valio Oy osuuskuntien maitotilayrittäjille, joille VaDia-mittaus oli tehty vuoden 2017 aikana. Työn toimeksiantajana toimi Valio Oy.
Opinnäytetyössä tehtiin lomakekysely maitotilayrittäjille sekä syvempiä haastatteluja halukkaille vastaajille. Lisäksi mittauksia tekeviä asiantuntijoita haastateltiin, jolloin saatiin molempien osapuolien mielipiteet ja kehittämisehdotukset esille. Tietoperusta työhön on kerätty aiheeseen liittyvistä kotimaisista ja ulkomaisista lähteistä sekä toimeksiantajalta saadusta aineistosta.
Palvelu sai kokonaisarvosanaksi 9 sekä maitotilayrittäjiltä että asiantuntijoilta. Mittauksesta saadusta raportista pidettiin, sillä siinä oli analysoidut alipainetallentimen tiedot ja yhteenveto mittaustuloksista. Eniten tilalliset pitivät raportissa asiantuntijan kirjoittamasta selosteesta. Toivottiin, että asiantuntija ottaisi neuvontakäynnin jälkeen yhteyttä useammin. Joidenkin tilallisten mielestä jälkitarkastuksen mahdollisuutta kannattaisi pohtia. Tilalliset sekä osa asiantuntijoista haluaisi, että neuvontapalvelua markkinoitaisiin enemmän, mutta ongelmana on ajanpuute. Asiantuntijat haluaisivat lisää apuvälineitä mittauksen suorittamiseen, koska useammat välineet helpottavat neuvontakäynnin tekemistä.
Kehittämisehdotuksina koulutettaisiin lisää asiantuntijoita tekemään VaDia-mittauksia, jolloin neuvontapalvelua voitaisiin markkinoida enemmän. Lisäksi raportista tehtäisiin helppo ja ymmärrettävä tilalliselle sekä yksinkertainen asiantuntijan tehtäväksi. Työkaluja ja apuvälineitä tulisi olla enemmän asiantuntijoiden käytössä, sekä tilallisiin pitäisi ottaa yhteyttä neuvontakäynnin jälkeen. Johtopäätöksenä on, että VaDia-neuvontapalvelu on erittäin toimiva ja tärkeä palvelu. VaDia-neuvontapalvelu on vielä uusi palvelu, eivätkä kaikki tilalliset ole siitä vielä tietoisia. VaDia on tulevaisuuden neuvontapalvelu ja sitä tullaan tarvitsemaan ja tilaamaan jatkossakin.