Matkalla osallisuuteen : Lastentarhaopettajien kokemuksia lasten osallisuudesta päiväkodin arjessa
Illikainen, Outi (2018)
Illikainen, Outi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018060111808
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kuvailla tutkimuspäiväkodin lastentarhanopettajien kokemuksia lasten osallisuudesta päiväkodin arjessa. Opinnäytetyöni tavoitteena on saada konkreettista tietoa lastentarhanopettajien kokemuksista lasten osallisuudesta päiväkodin arjessa. Opinnäytetyöni kautta saatu tieto lasten osallisuudesta ja heidän osallistamisesta kehittää lastentarhanopettajien taitoja työskennellä lapsilähtöisemmin ja lasta osallistavammin päiväkodin arjessa.
Tietoperustani muodostuu lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa ja teoreettisena viitekehyksenä käytin Harry Shierin (2001) osallisuuden tasomallia: lapsia kuunnellaan, lasta tuetaan ilmaisemaan omia näkemyksiään, lasten mielipiteet otetaan huomioon, lapset otetaan mukaan päätöksentekoon ja lasten kanssa jaetaan valtaa ja vastuuta.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Tutkimusaineistoni keräsin teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut toteutin ryhmähaastatteluina ja niihin osallistui viisi lastentarhanopettajaa. Haastattelut litteroin ja aineistoni analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Aineiston teemoittelin teemahaastattelurungon mukaan.
Tutkimuspäiväkodin lastentarhanopettajat osallistavat lapsia erilaisin menetelmin. Lasta kuunnellaan ja he tulevat kuulluiksi, lasten mielipiteet otetaan huomioon sekä heidän mielipiteitään toteutetaan päiväkodin arjessa. Lapset pääsevät vaikuttamaan arjen toimintoihin ja itseään koskeviin asioihin. Lapsia otettiin mukaan suunnittelemaan sekä toteuttamaan eri toimintoja. Lasten keinoiksi olla osallisia lastentarhanopettajat ilmaisevat lasten mahdollisuudet valita toimintojen välillä ja äänestää eri vaihtoehdoista. Eniten mahdollisuuksia vaikuttaa omaan toimintaansa lapsilla koetaan olevan leikissä. Lasten toiveet ja ideat vietiin päiväkodin toimintaan asti.
Toivottavasti tulosten ja johtopäätösten nostaminen lastentarhanopettajien tietoisuuteen kehittää päiväkotien arkea kohti osallisempaa varhaiskasvatusta.
Tietoperustani muodostuu lasten osallisuudesta varhaiskasvatuksessa ja teoreettisena viitekehyksenä käytin Harry Shierin (2001) osallisuuden tasomallia: lapsia kuunnellaan, lasta tuetaan ilmaisemaan omia näkemyksiään, lasten mielipiteet otetaan huomioon, lapset otetaan mukaan päätöksentekoon ja lasten kanssa jaetaan valtaa ja vastuuta.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Tutkimusaineistoni keräsin teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut toteutin ryhmähaastatteluina ja niihin osallistui viisi lastentarhanopettajaa. Haastattelut litteroin ja aineistoni analyysimenetelmänä oli teemoittelu. Aineiston teemoittelin teemahaastattelurungon mukaan.
Tutkimuspäiväkodin lastentarhanopettajat osallistavat lapsia erilaisin menetelmin. Lasta kuunnellaan ja he tulevat kuulluiksi, lasten mielipiteet otetaan huomioon sekä heidän mielipiteitään toteutetaan päiväkodin arjessa. Lapset pääsevät vaikuttamaan arjen toimintoihin ja itseään koskeviin asioihin. Lapsia otettiin mukaan suunnittelemaan sekä toteuttamaan eri toimintoja. Lasten keinoiksi olla osallisia lastentarhanopettajat ilmaisevat lasten mahdollisuudet valita toimintojen välillä ja äänestää eri vaihtoehdoista. Eniten mahdollisuuksia vaikuttaa omaan toimintaansa lapsilla koetaan olevan leikissä. Lasten toiveet ja ideat vietiin päiväkodin toimintaan asti.
Toivottavasti tulosten ja johtopäätösten nostaminen lastentarhanopettajien tietoisuuteen kehittää päiväkotien arkea kohti osallisempaa varhaiskasvatusta.